Honda Africa Twin Forum banner

Installatie van motorbescherming en valbeugels

2.7K views 17 replies 9 participants last post by  Rooies  
#1 · (Edited)
Hallo allemaal,

van 1 tot 10 - waarbij 1 volledig noob is en 10 een ervaren monteur - hoe moeilijk is de installatie van de motor en de valbeugels voor de ATAS 2021 DCT ES...of in het algemeen voor de Africa? En zo ja, waar kunnen de hindernissen liggen?

Ik zal waarschijnlijk nooit hardcore off-road gaan, dus ik overweeg alleen de zilveren OEM-beugels of de kit in dezelfde kleur van Hepco&Becker. Ik hou er ook niet van hoe extreem omvangrijk en ingewikkeld de andere kits eruitzien (dat is echter een andere discussie).

Wat info indien nodig:
2021 DCT ES Tricolor
Amateur/Noob niveau als monteur
Heb geen eigen garage

Bedankt bij voorbaat!
Tips & tricks welkom

#2 ·
Ik heb nog nooit OEM-exemplaren geĂŻnstalleerd, maar wel Heed Bunker-stangen en die waren gemakkelijk genoeg te doen, maar tegelijkertijd een beetje lastig. Ik heb nu AS3P-stangen van CrossPro en die waren uiterst eenvoudig te installeren.

Als ik me goed herinner, vereisen de OEM-exemplaren dat je de uitlaatspruitstukken verwijdert om toegang te krijgen, de Heed en AS3P vereisen dat niet.

Foto van mijn vorige AT met Heed en AS3P

Heed zijn meer beschermend, maar zien er nogal omvangrijk uit, AS3P zijn niet zo beschermend, maar zien er mooier uit en zijn van aluminium en licht van gewicht.

#5 ·
Ik heb nog nooit OEM-exemplaren geĂŻnstalleerd, maar heb Heed Bunker-stangen geĂŻnstalleerd en ze waren gemakkelijk genoeg te doen, maar tegelijkertijd een beetje lastig.
Ik heb nu AS3P-stangen van CrossPro en ze waren uiterst eenvoudig te installeren.

Als ik me goed herinner, vereisen de OEM-exemplaren dat je de uitlaatspruitstukken verwijdert om toegang te krijgen, de Heed en AS3P vereisen dat niet.

Foto van mijn vorige AT met Heed en AS3P

Bedankt Hood! Interessante kit die je hebt (hou ook van de motor in het zwart). Ik hou echt van de stangbevestigingen en die lichten die je hebt geĂŻnstalleerd. Om eerlijk te zijn, heb ik deze AS3P-stangen nog nooit gezien. Is er een kans dat ze de stangenset misschien in chroom leveren? Net de website van CrossPro gecontroleerd (hopelijk heb ik de juiste te pakken) en geen chromen exemplaren gevonden. Hoeveel heeft de set gekost? Waar heb je ook die extra lichten vandaan?

#3 ·
Hallo Rood
Ik ben geen monteur, maar ik kan wel wat sleutelen. Ik heb Heed valbeugels op mijn 2022 ATAS gemonteerd, wat me het grootste deel van een zaterdag heeft gekost, maar ik had tussendoor ook klusjes te doen.
Het moeilijkste was waarschijnlijk de bouten die verstopt zaten bij het uitlaatspruitstuk, die lastig te bereiken waren.
Stapsgewijze instructies meegeleverd met de beugels, wat eerlijk gezegd wel oké was
Ik hoop dat dit helpt
Groeten

#4 ·
Welnu, als je weet dat rechtsom draaien een bout vastzet, dan zou ik zeggen dat je de vaardigheden hebt! Niets om bang voor te zijn. Veel video's op YouTube. Zorg gewoon voor goed gereedschap en tijd! Als je totaal onervaren bent, investeer dan in een momentsleutel en een remklauw. Meet de bouten, bekijk de tabel, stel de momentsleutel af en krijg het gevoel. Metric Bolt Torque Chart | Recommended Max Values | Fractory
Onthoud dat het is ontworpen om het aan je fiets toe te voegen, dus het zou niet meer moeten zijn dan losdraaien>vastzetten Succes

#6 ·
Nou, als je weet dat rechtsom draaien een bout vastzet, zou ik zeggen dat je de vaardigheden hebt!
Niets om bang voor te zijn. Veel video's op YouTube.
Gewoon goed gereedschap en tijd!
Als je totaal onervaren bent, investeer dan in een momentsleutel en een remklauw.
Meet de bouten, bekijk de tabel, stel de momentsleutel af en krijg het gevoel.
Metrische boutkoppelgrafiek | Aanbevolen maximumwaarden | Fractory

Vergeet niet dat het ontworpen is om het aan je fiets toe te voegen, dus het zou niet meer dan losdraaien>vastdraaien moeten zijn

Succes
Bedankt voor de feedback! Welke momentsleutel zou je aanraden?

#12 ·
#15 ·
Allemaal uitstekende opmerkingen, vooral over het juiste gereedschap en de strakke bouten!
Ik heb de Heed boven- en onderstangen een paar dagen geleden op een '25 ATAS geĂŻnstalleerd, dus het staat nog vers in mijn geheugen (y)
De toegang tot de framebouten naast de uitlaatspruitstukken was het moeilijkste stuk, maar iedereen met een sleutel- en dopsleutelset (bij voorkeur groter dan 1/4), wat geduld en basisvaardigheden zou het moeten kunnen doen.
Wees niet bang, neem de tijd en gebruik hem om je motorfiets een beetje beter te leren kennen - dat is voor mij het onbetaalbare.

#16 ·
Ik heb onlangs de HEED valbeugels op mijn 2022 ATAS geïnstalleerd, er zitten instructies bij de valbeugels, lees ze, bekijk de foto's, pas op voor de kleine ringetjes 🤣. Over het algemeen geen moeilijk proces, sommige plaatsen zijn moeilijk te bereiken (kleine krappe ruimtes), maar over het algemeen hoef je geen raketgeleerde te zijn.
Image