Honda Africa Twin Forum banner

Handleiding voor het richten van een wiel.

966 views 4 replies 4 participants last post by  alex2900512  
#1 ·
Hallo allemaal, ik ben mijn motor aan het klaarmaken voor een roadtrip naar Noorwegen deze zomer en loop langzaam mijn checklist door. Ik heb afgelopen weekend het wiel schoongemaakt en merkte dat het wiel aan de rechterkant iets uit het lood staat, misschien 3 mm. Ik heb nog nooit spaakwielen gehad, dus ik wilde even controleren of ik de linkerkant moet aandraaien om het in het midden te krijgen, of dat ik de rechterkant moet losser maken? Hoe weet ik in welke richting ik moet gaan? Zo te zien moet ik misschien 4 of 5 spaken verstellen.

#2 ·
Ah, de “magie” van het richten van een wiel. Ik zou een paar YouTube-video's erover bekijken (er zijn een paar geweldige) en het op die manier proberen te leren. Voor mij is het een van die dingen die ik nooit volledig heb kunnen begrijpen. Ik heb het wel kunnen doen... maar het gaat me niet zo natuurlijk af als de meeste andere mechanische dingen. Ik heb vrienden die er als tovenaars in lijken te zijn... Dus ik heb de neiging om wat bier mee te nemen en ze te laten zien hoe ze het moeten doen. Gaat sneller, ik maak de dingen niet erger en ik kan leren. Voor een run-out van 3 mm wil je misschien de eerste keer wat hulp, zodat je niet doet wat ik zou doen (het erger maken LOL) Succes.

#3 ·
Het belangrijkste om op te merken bij het richten van een wiel is om niet te proberen de velg recht te trekken of te forceren door alleen de spaken aan te spannen. Maak eerst de spaken aan de tegenoverliggende kant los voordat je ze aanspant om de velg recht te trekken. Door naar de hoek van de spaken vanaf de naaf te kijken, kun je zien welke kant de velg opgaat bij het losmaken van de spaken. Nadat je de velg recht hebt gekregen, kun je elke spaak rondom vanaf een bekend startpunt en met een exact aantal slagen aandraaien om de spaken strak te trekken. Je ontwikkelt er na een tijdje een gevoel voor, ik heb in de loop der jaren honderden wielen gebouwd. Het bekijken van een paar online video's is een goed idee.