Honda Africa Twin Forum banner

Olieverbruik

1 reading
6.7K views 8 replies 5 participants last post by  Beowulf  
#1 · (Edited)
Mijn 2021 crf1100 verbruikt veel olie. De laatste 1500 km heeft hij 0,5 liter olie verbruikt.

Ik kocht de motor toen hij vrij nieuw was, zo'n 2800 km nieuw. Ik heb het oliepeil niet gecontroleerd, omdat ik dacht dat hij gloednieuw was.

Toen ik het peil echter controleerde toen hij ongeveer 4000 km had gereden, moest ik 1,4 liter bijvullen om het peil in het midden van de peilstok te krijgen... hoewel er geen olielampje brandde.

De vraag is dus waarom het verbruik zo hoog is, de motor van mijn maat (hetzelfde model) verbruikte helemaal geen olie in dezelfde periode.

Ik heb een Arrow slip-on die hij niet heeft, zou dat de reden kunnen zijn?

#2 ·
Mijn 2021 xrv1100 verbruikt veel olie. De laatste 1500 km heeft hij 0,5 liter olie verbruikt.

Ik kocht de motor toen hij vrij nieuw was, zo'n 2800 km nieuw. Ik controleerde het oliepeil niet, dacht dat het gloednieuw was.
Toen ik het peil echter controleerde toen hij ongeveer 4000 km had gereden, moest ik 1,4 liter bijvullen om het peil in het midden van de peilstok te krijgen... hoewel er geen olielampje brandde...

De vraag is dus waarom het verbruik zo hoog is, de motor van mijn maat (hetzelfde model) verbruikte helemaal geen olie op hetzelfde moment.

Ik heb een Arrow slip-on die hij niet heeft, zou dat de reden kunnen zijn?
2021 XRV1100 ?

#4 ·
Er zijn een paar berichten op het forum geweest over overmatig olieverbruik. Iemand vermeldde dat Honda werkte aan een herwerkte kleppendeksel, maar daar heb ik niets meer over gehoord.
Als het de kleppendeksel is, vind ik het vreemd waarom het slechts een paar motoren lijkt te treffen, je zou denken dat als het een ontwerpfout was, het ze allemaal zou treffen.
Als je motorfiets nog onder garantie valt, zou ik mijn dealer ervan op de hoogte stellen dat hij olie verbruikt.

#8 ·
Er zijn een paar berichten op het forum geweest over overmatig olieverbruik. Iemand vermeldde dat Honda werkte aan een herziene tuimelaar, maar daar heb ik niets meer over gehoord.
Als het de kleppendeksel is, vind ik het vreemd waarom het slechts een paar motoren lijkt te treffen, je zou denken dat als het een ontwerpfout was, het iedereen zou treffen.
Als uw motorfiets nog onder garantie valt, zou ik mijn dealer ervan op de hoogte stellen dat hij olie verbruikt.
De nieuwe tuimelaar is beschikbaar, nieuw onderdeelnummer 12300-MKS-E01 (oud was 12300-MKS-E00).
Klanten klagen over verhoogd olieverbruik (500 ml per 1000 KM of hoger).
Voertuigen die voornamelijk worden getroffen, zijn de voertuigen die meestal worden bestuurd bij lage motortoerentallen en snelheden (passieve rijstijl) of voornamelijk in binnenstedelijke gebieden.
De nieuwe kleppendeksel vermindert de hoeveelheid oliedampen die in de luchtfilterbox kunnen komen wanneer het voertuig bij lage snelheden wordt gebruikt. Dit onderdeel is niet in staat om elk type motorolieverbruik volledig te elimineren (wat normaal wordt geacht voor elke motor, afhankelijk van de staat ervan).

#7 ·
Voor de goede orde, mijn 2021 verbruikt geen merkbare hoeveelheid olie tussen de door de fabriek aanbevolen serviceniveaus; nu ongeveer 15.000 mijl op de motor.

Ik ben benieuwd wat je als oorzaak vindt... laat ze je niet proberen te overtuigen dat olieverbruik normaal is bij deze motor. Mijn CRF1000 verbruikte ook geen olie tussen de beurten.