Honda Africa Twin Forum banner

2024 ATAS acculader installatie??

2.5K views 8 replies 8 participants last post by  Eelco  
#1 ·
Nadat ik mijn nieuwe auto had opgehaald, informeerde ik naar aanbiedingen en kreeg ik te horen dat er geen ruimte is om ze achter de accubak te installeren? Welke aanpassingen worden gebruikt om te installeren?

Of kun je de batterij opladen via de 12 volt stekker op het dashboard?

Bedankt

#2 ·
Ik denk dat de 12v-aansluiting op het dashboard geschakeld is, dus wordt losgekoppeld als de motorfiets niet draait.
Je moet een Optimate, Oximiser of iets dergelijks monteren. De kabel past op de accupolen en je leidt hem naar de kant van de motorfiets die het handigst is om op te laden. De stekker/aansluiting aan het uiteinde van de kabel heeft een waterdichte dop. Ik heb er al 20 jaar een op verschillende motoren zonder problemen.

Een andere zaak is ervoor te zorgen dat de acculader geschikt is voor een lithiumbatterij, wat niet voor allemaal geldt.

#3 ·
Nadat ik mijn nieuwe motor had opgehaald, vroeg ik naar tenders en ze antwoordden dat er geen ruimte is om achter de accubak te installeren? Welke aanpassingen worden gebruikt om te installeren?

of kun je de accu opladen via de 12 volt stekker op het dashboard?

Bedankt
Ik heb de permanente +12v voor de mijne aangesloten op de hoofdingang van de accu van de startsolenoĂŻde (achter de accubak, aan de rechterkant van de motor, uiteraard met een zekeringhouder in de lijn). Het is een beetje lastig om erbij te komen, maar zo blijven de draden uit de weg en blijft de accubak onaangetast. Koppel de accu echter wel los terwijl je dit doet, want er is niet veel ruimte tussen de solenoĂŻdeconnector en het frame, dus een directe kortsluiting van de accu tijdens het aansluiten is een duidelijke mogelijkheid als je dat niet doet!

Ik heb een aarde getrokken vanaf het hoofdaardepunt onder de brandstoftank (omdat ik dat gebruik voor alle aarde voor mijn andere toevoegingen), maar er zijn genoeg andere plaatsen die toegankelijker zijn als je alleen een acculader aansluit.

#5 ·
Net als irsh heb ik net een Powerlet low profile socket (BMW-stijl) aan de "gereedschapskist" toegevoegd. Ik kocht deze kit en sneed toen een groot deel van de bedrading in het middelste gedeelte weg om hem gemakkelijker in de doos te laten passen. Het plan is om hem te gebruiken voor mijn acculader en af en toe een verwarmd vest van stroom te voorzien.

#6 ·
Ik zou een vergelijkbare connector op de gereedschapskist plaatsen zoals getoond, maar ik vraag me nu af of dat nodig is. De lithium batterij heeft een lagere ontlaadsnelheid dan conventionele batterijen, dus tijdens het rijseizoen zou een paar weken niet rijden geen probleem moeten zijn. Tijdens de winterstop zou ik gewoon de gereedschapskist kunnen verwijderen en de oplader een paar keer op de batterij kunnen aansluiten. Uiteraard zou het handig voeden van accessoires niet mogelijk zijn.

#7 ·
Nadat ik mijn nieuwe motor had opgehaald, vroeg ik naar tenders en ze antwoordden dat er geen ruimte is om achter de accubak te installeren? Welke mods worden er gebruikt om te installeren?

of kun je de accu opladen via de 12 volt stekker op het dashboard?

Bedankt
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb de accubak verwijderd en het achterste gedeelte dat de gereedschapstas bevatte, verwijderd. Het klikte er gewoon af. Ik heb de acculaderdraden geĂŻnstalleerd en de afdekking zonder problemen vervangen.

#9 ·
In het geval dat anderen dit willen proberen...

Ik heb twee (rechthoekige) gaten in het achterste deel van de gereedschapskist gesneden om de draden aan te sluiten op de accupolen.
Ja, heb het gedaan...toen een verlengkabel gebruikt om het naar de achterkant van de motor te leiden. Ik kan de SAE-kabel nu gebruiken om mijn batterij op te laden of om stroom te leveren aan mijn topkoffer.