Honda Africa Twin Forum banner

ATAS Kill switch probleem

6.7K views 4 replies 4 participants last post by  mike5100  
#1 ·
Och jee, de gevreesde kill switch.
Gisteren niet thuis geweest, gestopt om benzine te halen. Motor afgezet met de contactsleutel (daarover later meer).
Ik wilde de motor starten en drukte op de startknop en er gebeurde niets. De schakelaar zat al vast in de startpositie, ik neem aan dat hij daar was blijven zitten sinds ik de motor voor het laatst had gestart. Ik probeerde de schakelaar terug te duwen naar de middelste positie en hij bewoog niet. Paniek brak uit!
Ik gebruikte toen wat meer kracht en wrikte eraan en hij kwam los en sindsdien is het goed gegaan. Schakelaar beweegt naar alle 3 de posities OK. Het lijkt er dus op dat ik een tijdje heb gereden met de knop volledig ingedrukt in de motorstartpositie.
Ik heb wat ervaring met kill switches. Mijn R1200RT-schakelaar zat vast in de kill-positie, ook hier maakte wrikken hem vrij, maar de schakelaar werd onder garantie vervangen omdat het een bekend probleem was. Om die reden was mijn vertrouwen in kill switches minimaal en op de ATAS heb ik de motor nog nooit uitgezet met de kill switch, in plaats daarvan gebruik ik de contactsleutel.
Ik weet dat we voor altijd kunnen discussiëren over Kill Switch versus Contactsleutel, het punt is dat deze driestandenschakelaar heeft laten zien dat hij vast kan komen te zitten in de volledig ingedrukte START-positie.
Dus voorlopig zal ik het aan mijn dealer melden en elke keer als ik op de startknop druk, zal ik kijken of hij terugspringt naar de middelste positie.

#4 ·
Het wordt bij elkaar gehouden met twee schroeven. Misschien moet u het voorste remvloeistofreservoir langs de stang schuiven om bij de schroeven te komen. Ik dacht erover om het te spuiten, maar ik wacht af wat de dealer zegt, heb hem vanmorgen gemaild.
Voorlopig zou mijn advies zijn om elke keer als je de motor start naar de schakelaar te kijken als je je vinger optilt en te zien of deze terugkeert naar de middenpositie. Ik zou een stip op de schakelaar kunnen schilderen zodat ik de stip kan zien verdwijnen als ik mijn vinger eraf haal

#5 ·
Het is zorgwekkend dat het hetzelfde probleem lijkt te zijn als bij de 16- en 17-fietsen, en toch is de fysieke schakelaar opnieuw ontworpen.
Toen de mijne werden vervangen (17 Bike) zeiden ze dat Honda hen 2,5 uur per schakelaar gaf omdat het ook de bedrading was.
Het zou erg deprimerend zijn als Honda bekende verdachte onderdelen blijft monteren op nieuwe modelmotoren.
Ik was erg boos dat ze defecte schakelaars, defecte verwarmde handvatten en enkelvoudig geplateerde spaken op mijn 2017 Bike monteerden, terwijl ze al minstens een jaar op de hoogte waren van alle problemen.
Trouwens, Kev. Mijn schakelaar leek niet vast te zitten, maar de interne onderdelen veroorzaakten kortsluiting, zodat de motor startte zonder dat ik de startknop hoefde in te drukken (en erger nog: de startmotor sloeg soms aan op de snelweg).
Mike