Honda Africa Twin Forum banner

Cruise control

10K views 14 replies 10 participants last post by  mike5100  
#1 ·
Ik heb last van pijn in mijn rechterpols tijdens lange ritten....heeft iemand een cruise control optie die ze gemakkelijk te gebruiken en veilig vinden?

#4 · (Edited)
Als oude (77) kon ik mijn rijjaren verlengen door een 2017 Africa Twin (DCT) te kopen en McCruise te monteren. Prachtige 20.000 mijl snelwegkilometers vorig jaar, vele dagen van 400+ mijl. Van Yellowknife, NWT, naar de kust van Oregon/Californië, naar Pensacola, FL, US Rockies etc.

DCT bespaart elk ongemak in de linkerpols en vingers door de koppelingsactie. MCCruise bespaart mijn rechterhand en pols van het altijd moeten vasthouden van de grip tijdens het rijden. U hoeft uw snelheid niet constant te controleren. Houdt de ingestelde snelheid vast op de hellingen. Wordt niet gestoord door DCT-versnellingswisselingen.

Ik waardeer de MCCruise-oplossing echt. Prijzig, $900 inclusief verzending vanuit Australië, maar de moeite waard voor mij. Het is nu goedkoper ($600?) voor 2019 AT met fly-by-wire gasklep.

Een Scottoiler bespaart het 's avonds onder de motorfiets kruipen.

Meestal rijd ik met een ontspannen houding, met een of beide handen lichtjes over de handvatten; vaak is mijn rechterhand van het stuur. De AT rijdt zonder moeite rechtuit. Ik gebruik mijn knieën om de tank vast te pakken voor framehefboomwerking.

Image

Rechterhand is te druk met twaalf knoppen en schakelaars. Ik tel parkeerrem, opschakelen, tractiecontrole, cruise control instellen, Res, Aan/uit, koplamp hoog/laag/knipperen, display selecteren, display instellen, claxon, richtingaanwijzers, terugschakelen en tenslotte selector voor Koso Apollo verwarmde handvatten.

Image

Garmin Montana GPS en bandenspanningsmonitor hoog gemonteerd, dicht bij de zichtlijn. En andere comfort/gemak-fittingen. De Garmin-houder wordt nu verstevigd door een kleine bevestiging door het scherm. Neemt de belasting van de stang eronder weg.

#6 ·
Als oude (77) kon ik mijn rijjaren verlengen door een 2017 Africa Twin (DCT) te kopen en McCruise te monteren. Prachtige 20.000 mijl snelwegkilometers vorig jaar, vele dagen van 400+ mijl.

Van Yellowknife, NWT, naar de kust van Oregon/Californië, naar Pensacola, FL, US Rockies etc.

DCT bespaart elk ongemak in de linkerpols en vingers van de koppelingsactie. MCCruise bespaart mijn rechterhand en pols van het altijd moeten vasthouden van de grip tijdens het rijden. U hoeft uw snelheid niet steeds te controleren. Houdt de ingestelde snelheid vast op de hellingen. Niet van streek door DCT-versnellingswisselingen.

Ik waardeer de MCCruise-oplossing echt. Prijzig, $900 inclusief verzending vanuit Australië, maar de moeite waard voor mij. Het is nu goedkoper ($600?) voor 2019 AT met fly-by-wire gasklep.

Een Scottoiler bespaart het kruipen onder de motorfiets elke avond.

Meestal rijd ik met een ontspannen houding, met een of beide handen lichtjes over de handvatten; vaak is mijn rechterhand van de stuurstangen. De AT loopt rechtuit zonder moeite. Ik gebruik mijn knieën om de tank vast te pakken voor framehefboomwerking.

Image

Rechterhand is te druk met twaalf knoppen en schakelaars. Ik tel parkeerrem, opschakelen, tractiecontrole, cruise instellen, Res, Aan/uit, koplamp hoog/laag/flits, display selecteren, display instellen, claxon, richtingaanwijzers, terugschakelen en ten slotte selector voor Koso Apollo verwarmde handvatten.

Image

Garmin Montana GPS en bandenspanningsmonitor hoog gemonteerd, dicht bij de zichtlijn. En andere comfort/gemak-fittingen. De Garmin-houder wordt nu verstevigd door een kleine bevestiger door het scherm. Neemt de belasting van de stang eronder weg.

Image
Dit is een serieus strakke opstelling. Weet je of de MC cruise werkt met handgeschakelde versnellingsbakken?

Verzonden vanaf mijn SM-N960U1 met Tapatalk

#5 ·
Ik heb ook McCruise, nu al 20.000 km. Geweldig product, zou ik niet wegdoen. Voor degenen die op het geld letten, Rostra onder de 300$, maar de installatie vereist veel meer werk en vaardigheid. McCruise is een plug-and-play kit.

#7 ·
Ja, de Honda AT MCCruise kit is niet specifiek voor de DCT.

Het gebruikt een spoel om de handmatige gashendelinstelling en MCCruise servo kabels aan te sluiten op de gaskabel.

De Africa Twin kit wordt aangesloten op de OEM-harnas voor snelheids- en reminfo.

Dit is een goed ontworpen product met een handleiding van vele pagina's. Geen triviale installatie, maar volg gewoon het boek.

#8 ·
Het elektronische MCC-ding is zeker de beste optie als je de kosten niet erg vindt en de verzekeraar ermee akkoord gaat. Zo niet, dan kan ik de Kaoko handmatige versie (ze noemen het een gashendelstabilisator) aanbevelen. Je kunt niet alleen je hand van het gas halen op stukken snelweg, maar je kunt de motor ook met een veel lichtere grip besturen. Dit vergt wat oefening en je moet jezelf eraan blijven herinneren. En natuurlijk spiegelt je linkerhand wat je rechterhand doet, dus als je de gashendel stevig vasthoudt (wat normaal is), dan houd je ook de linker stuurhelft stevig vast. En vice versa. Een voordeel dat de Kaoko kan hebben ten opzichte van de elektronische versie is dat je op echt ruwe wegen de wrijving op de gashendel zo kunt instellen dat het pompen van de voorvorken er niet voor zorgt dat de gashendel iets draait, wat een schokkerige rit veroorzaakt.
Mike

#9 ·
Tequila: Werkt perfect op mijn 18 ATAS, maar de installatie is wat lastiger omdat je de airbox moet verwijderen om bij de juiste aansluiting voor de toerentalsensor te komen. Ik denk dat het goed besteed geld is geweest.

#10 ·
Ik zal nog een stem uitbrengen voor de MCCruise. Het is een beetje prijzig, maar voor mij de moeite waard. Het kostte me bijna 6 uur om te installeren, het installatiemateriaal is geweldig, met foto's en schriftelijke instructies.
Werkt net zo goed als die op mijn Goldwing!

#12 ·
Ik heb zojuist 1200 mijl afgelegd in de Schotse Hooglanden en de cruise control de hele tijd AAN gelaten. :)
De mijne is de Kaoko en ik heb mijn eigen advies in de bovenstaande post opgevolgd en hem de hele tijd op een lichte wrijvingsinstelling laten staan. Wauw, dat heeft ontspannen rijden geholpen!! Ik ga hem permanent zo laten staan, want na een paar honderd mijl realiseerde ik me dat ik de gashendel niet strak vasthield en een pijn die zich meestal ontwikkelde in mijn linker elleboog na lange ritten, gebeurde gewoon niet.
Mike

#15 ·
Ik heb zojuist 1200 mijl afgelegd in de Schotse Hooglanden en ik had de cruise control de hele tijd AAN. :)
De mijne is de Kaoko en ik heb mijn eigen advies in de bovenstaande post opgevolgd en hem de hele tijd op een lichte wrijvingsinstelling laten staan. Wauw, dat heeft het ontspannen rijden geholpen!! Ik ga hem permanent zo laten staan, want na een paar honderd mijl realiseerde ik me dat ik de gashendel niet strak vasthield en een pijn die zich meestal ontwikkelde in mijn linker elleboog na lange ritten, gebeurde gewoon niet.
Mike
..... oh ja en ik vergat nog een ander groot voordeel te vermelden van zo rijden (met de gashendelstabilisator permanent op wrijving ingesteld). Het is zo gemakkelijk om te wisselen tussen de DCT-modi. Tijdens het toeren rijd ik meestal in de ontspannen D-modus, maar als ik wil inhalen, zet ik hem graag in S2. Het is iets gemakkelijker om dit te doen op het 18-model dan op het 16-model, maar het is zo gemakkelijk als de gashendel niet beweegt terwijl je wisselt. Ik denk dat dit nog relevanter zou zijn als je de voorkeur geeft aan het overschakelen van automatisch naar handmatig om in te halen, aangezien de M-knop zich nu bevindt waar hij vroeger op de 16-motorfiets zat - een zeer lange duimstretch weg.
Mike

#13 ·
Ik zou een upvote geven voor de Kaoko. Had er een op mijn 2017AT sinds nieuw. Elke weg met een constante snelheid van meer dan 1 minuut en ik gebruik hem.
Lijkt een beetje eng om een ​​soort apparaat te hebben dat de veerspanning van je gashendel tegengaat, maar het duurt niet lang voordat je er nooit meer afstand van zou doen.
Fantastisch en eenvoudig apparaat dat een enorm probleem oplost voor de AT op snelwegen.

#14 ·
Ik zou een upvote geven voor de Kaoko. Had er een op mijn 2017AT sinds nieuw. Elke wegstrook met constante snelheid van meer dan 1 minuut en ik gebruik hem.
Lijkt een beetje eng om een ​​soort apparaat te hebben dat de veerspanning van uw gashendel tegengaat, maar het duurt niet lang voordat u er nooit meer afstand van zou doen.
Fantastisch en eenvoudig apparaat dat een enorm probleem oplost voor de AT op snelwegen.
In de jaren 60 werden Triumphs geleverd met een kleine schroef onder het gaspedaal, en je kon dit aanpassen om de veer in het gasklephuis tegen te gaan. Ik denk dat de meesten van ons rondreden met niet-terugkerende gashendels en ik weet niet zeker of dit extra ongelukken heeft veroorzaakt (natuurlijk bestond DCT toen nog niet).
Ik heb ongeveer 10 jaar geleden een ongeluk gehad op een Versys dat volgens mij werd veroorzaakt door verkeerd gebruik van het gaspedaal. Ik pakte de voorrem, waarschijnlijk voordat ik de koppeling aantrok en in die rembeweging draaide mijn rechterhand, denk ik, het gaspedaal en liet het achterwiel spinnen en meteen lag ik plat. Het punt is dat ik vermoed dat hetzelfde zou gebeuren op mijn DCT Africa Twin, dus het maakt niet uit of de kaoko-gashendelstabilisator aan of uit stond (ik zou nog steeds vallen :crying:)
Mike