Honda Africa Twin Forum banner

DCT in de eerste versnelling

1 reading
8.5K views 23 replies 13 participants last post by  Fishy Bob  
#1 ·
Hallo

Ik heb een 2017 DCT Africa twin en heb net beide banden vervangen.
De motor schakelt niet uit de 1e versnelling.

Ik heb gelezen dat het een probleem met de ABS-aansluiting zou kunnen zijn.

Is het de aansluiting aan de voorkant of aan de achterkant, want ik kan geen probleem zien met de ABS-aansluiting?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

#9 ·
Zit het voorwiel er goed om?

Zitten de achteras-afstandhouders correct georiënteerd?

Luchtgat tussen sensor en ABS-ring oké?
Bedankt Sonic! Je hebt me gered. Mijn Ruby zat vast in de 3e versnelling en ik moest voorzichtig naar huis rijden, denkend dat dit me een bom zou kosten om de DCT te laten repareren. Achterwiel verwijderd, een tandenborstel gebruikt om de ABS-ring schoon te maken en de sensor schoongemaakt. De handremblokken tegelijkertijd vervangen. Weer in elkaar gezet, het wiel met de hand gedraaid, toen gestart en presto, de versnellingen gereset (klikgeluid) en alles in orde. Pfoe! Ik herinner me dat ik vlak voordat het gebeurde op de achterrem stond (op een onverharde weg) en voelde dat de ABS in werking trad. Moet wel een steentje of vuil hebben opgeraapt en de sensor detecteerde geen rotatie. Nogmaals bedankt voor je eerdere reactie :)

#11 ·
Perfect

Ik geloof dat als het lampje knippert, het een serieus probleem is

Ik ga morgenochtend een ritje maken om te zien wat er gebeurt
Gebeurt wanneer één wiel geen rotatie registreert terwijl het andere dat wel doet. Het zal verdwijnen.
Gebeurt ook als je op de middenbok geparkeerd staat en de motor door de versnellingen laat lopen. Achter beweegt, voor niet. Lost op na een paar ritten
Zoals @11674 zegt, zal het verdwijnen, het kan een dag of twee duren voordat je hebt gereden, maar de ECU zal zichzelf uiteindelijk corrigeren.

#15 ·
Ik heb nu 9000 km met mijn AT gereden, momenteel 64000 km op de odo. Nu is hij in de foutmodus gegaan, de versnellingsindicator knippert. Het gebeurt na 30 minuten rijden. Ik kan het probleem niet reproduceren met een koude motor. Ik heb codes gelezen van de flashcodes en kreeg 65 en 71, ook een ABS-voorwielcode. De ABS-sensoraansluiting zit in de buurt van de spoelen, afdekkingen, tank, luchtfilter moet eraf. Ik heb een ander achtertandwiel (45), maar het werkte perfect ongeveer 200 km.

#16 ·
Hoi

Ik heb een 2017 DCT Africa twin en heb net beide banden vervangen
De motor schakelt niet uit de 1e versnelling

Ik heb gelezen dat het een probleem zou kunnen zijn met de ABS-aansluiting

Is het de aansluiting aan de voorkant of aan de achterkant, want ik kan geen probleem zien met de ABS-aansluiting

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd
Ik heb een video bekeken met een man die een DCT had en hij had een steen die zijn kabel raakte die naar de DCT-koppeling gaat. (Ik weet het niet zeker. Ik heb een handgeschakelde versnellingsbak. Hij zei dat hij in de eerste versnelling terug moest rijden totdat hij de kabel kon vervangen. Ik hoop dat dit helpt.

#17 ·
De mijne is weer kapot gegaan. Na 25 km rijden schakelde hij na een stop niet naar 2. Ik heb de motorfiets uitgezet en na verschillende aan/uit-cycli stond hij in neutraal. Als ik accelereer en hij naar 2 zou moeten schakelen, geeft de indicator "-" aan. Ik moest 10 km in de eerste versnelling rijden en daarna schakelde hij een paar keer naar neutraal. Herstarten hielp, dus ik kwam thuis. De vorige keer waren er DTC-codes van de ABS-sensor vooraan. De motor had geen DTC-codes, hij werkt niet handmatig of in de dyno-modus.

#18 ·
Het lijkt erop dat de DCT-motor graag rond de 35.000-45.000 mijl defect raakt. Sommigen verwijderen en reinigen hem, anderen vervangen hem. Uw kilometerstand kan variëren. Ik zit op 26.000 mijl en heb nog geen schakel gemist.

#19 · (Edited)
Ik heb de shiftmotor schoongemaakt, hij was niet erg vuil. Getest met koude motor, momenteel geen fout. 3 dtc-codes van de voorste abs-sensor, storing en wiel geblokkeerd (1-1,4-1,4-2) Abs-sensor en impulsring goed, niet verbogen.
4-1 Voorwiel blokkeert
• Rijconditie • Stopt ABS-werking
4-2 Voorwiel blokkeert (Wheelie)
• Rijconditie • Stopt ABS-werking
Volgens de handleiding zou abs-fout geen invloed moeten hebben op DCT
DCT-codes
65-1
Storing voor- en achterwielsnelheidssignaal
• Voorwielsnelheidssensor of zijn circuit storing
• VS-sensor of zijn circuit storing
• Defecte ABS-modulator
• Defecte PCM
71-1
Verhouding binnenste hoofdas/tegenas storing
• Binnenste hoofdas sensor of zijn circuit storing
• Defecte PCM
• Versnellingsbakfunctie werkt niet

72-1
Verhouding buitenste hoofdas/tegenas storing
• Buitenste hoofdas sensor of zijn circuit storing
• Defecte PCM
• Versnellingsbakfunctie werkt niet

Dus VS-sensor of PCM, ik heb een kleiner achtertandwiel en speedohealer in VS-sensorsignaal, maar pas na PCM-draadsplitsing, dus het zou VS-naar-PCM-verbinding niet moeten storen. Grappig dat het probleem alleen bij warme motor komt. Voor VS-verwijdering moet ik de achterschokbreker verwijderen :(

#23 ·
Gelukkig werk ik bij een door Honda geautoriseerde service, dus ik heb toegang tot MCS-testers en handleidingen. Gisteren kwam de fout terug na 40 km rijden. Ik controleerde de parameters met de tester en het VS-signaal ging verloren in de regeleenheid, maar de snelheidsmeter werkte. Speedohealer-kloon wordt blijkbaar heet of zo en heeft effect op het signaal. Misschien leef ik wel zonder, of wissel ik hem om voor het origineel.