Honda Africa Twin Forum banner

ECU-update..

38K views 30 replies 10 participants last post by  wilco.cwx  
#1 ·
In verwijzing naar mijn andere post: https://www.africatwinforum.com/forum/201-electronics/37059-smarter-than-average-ecu.html#post319707

Mijn goedkope wi-fi OBD2-lezers zouden niet werken (had ik eigenlijk niet verwacht). Maar mijn Autel-scanner had wel de volledige protocollen voor de meeste, zo niet alle, sensoren. Een behoorlijke hoeveelheid info en natuurlijk het lezen en wissen van foutcodes, maar helaas geen details over die codes, alleen de voorvoegsels.
Hieronder staan foto's van de punten die hij zou lezen...

Attachments

• Like
Reactions: Sled and Hood
#2 · (Edited)
Update: Ik heb een goedkope OBD2-lezer gevonden die zonder problemen werkte. Hij maakt verbinding, leest en wist codes en geeft wat live data. $7,89.
.

De adapterstekker: Diagnostische 4-pins OBD2-kabelboom voor Honda CBR 1000R, CBR 600R, VFR 800 etc. | eBay

.
53533
53534
53535
53536

#4 · (Edited)
Dit ziet er geweldig uit. Ik ben niet 100% duidelijk over alles wat erbij komt kijken. Ik zie de link naar een soort OBD2-converterkabel, wat is er nog meer nodig? Wat gebruik je om weer te geven?
Een OBD2-lezer, die staat in de link boven de kabel. Zorg ERVOOR dat deze synchroniseert met het apparaat waarop je de app installeert als je er een aanschaft.
Android of IOS, sommige werken ook met beide..
ook een OBD2-app
De foto's zijn een screenshot van een gratis app op mijn iPad

kwam ook dit tegen: OBD2-foutcodescanner diagnostisch hulpmiddel voor Honda motorfiets 4-pins kabelboom | eBay
Ik weet niet zeker hoe goed het werkt, maar die is ALLEEN voor Honda MC, de andere kan op de meeste andere auto's en vrachtwagens worden gebruikt

#6 ·
Waar bevindt de OBD2-interfaceconnector zich op de AT?
De rode stekker onder uw stoel, maar u hebt een adapter nodig om deze op een normale OBD2-scanner aan te sluiten. (Links in 2e bericht).

• Like
Reactions: Sled
#8 ·
Dat heb ik ook gezien en vroeg me af hoe goed het werkt en hoe het omgaat met de foutcodes... er zijn een paar andere scanners die de codes zullen lezen en resetten, je hebt alleen de adapterstekker nodig. Maar daarmee krijg je niet de daadwerkelijke fout, alleen de foutcode. Dus er staat fout gedetecteerd en je krijgt fout "O$500A" en niet zoiets als "O2-sensor lage spanning"

• Like
Reactions: DoubleThumper
#12 ·
Met behulp van de genoemde kabel, een 16-pins mannelijke OBD2 Bluetooth draadloze adapter, zal deze succesvol verbinding maken met de "Torque" app op Android?
Ja.. MAAR!!! niet alle Wi-Fi/Bluetooth scanners hebben het juiste formaat geĂŻnstalleerd om verbinding te maken met en te lezen van de ECU van de AT. Je moet ook opletten, sommige werken alleen met Android en sommige met IOS en er zijn er die met beide werken.

• Like
Reactions: Sled
#15 ·
Heb net deze adapter gekocht:

Ik heb een goedkope Chinese OBD2 bluetooth, ik zal het proberen en wat feedback geven.

Gezien de pinout gebruikt de AT de ISO9141 K-lijn (7e pin op de obd2) de andere 2 zijn +12v en aarde, de laatste is een andere aarde en wordt in de meeste kabeladapters niet gebruikt.

#16 ·
Net deze adapter gekocht:

Ik heb een goedkope Chinese OBD2 bluetooth, ik zal het proberen en wat feedback geven

Na raadpleging van de pinout gebruikt de AT de ISO9141 K-lijn (7e pin op de obd2) de andere 2 zijn +12v en aarde, de laatste is een andere aarde en wordt in de meeste kabeladapters niet gebruikt.
(y) geweldig.

#18 · (Edited)
Ik heb dit vandaag uit China ontvangen. Verrassend genoeg duurde het maar drie weken, gezien de toestand van de wereld ...

55392

Met behulp van de Honda-naar-OBD2-kabel met een generieke draadloze Bluetooth-adapter (de blauwe dongle in de afbeelding), werkt de Torque Pro-app voor Android daadwerkelijk.

Ik moet extra bedankt zeggen aan forumlid @AT-Dragon voor het geven van inzicht om dit succesvol te laten gebeuren.

Voor de duidelijkheid, ik kon de volgende real-time gegevens verzamelen:

• Toeren (x1000 RPM)
  • Gasklep (positie in %)
  • Koelvloeistof (temperatuur in graden C)
  • VacuĂĽm (in/Hg)

Ik heb nog geen ritje gemaakt, dus acceleratie en snelheid werden niet bewaakt. Misschien wordt de acceleratie daadwerkelijk afgeleid van de IMU van de mobiele telefoon.

Ik had geen foutcodes.

In ieder geval een goed begin.

#19 ·
Ik heb dit vandaag uit China ontvangen. Verrassend genoeg duurde het maar drie weken, gezien de staat van de wereld ...

View attachment 55392

Met behulp van de Honda-naar-OBD2-kabel met een generieke Bluetooth draadloze adapter (de blauwe dongle in de afbeelding), werkt de Torque Pro-app voor Android daadwerkelijk.

Ik moet extra bedankt zeggen aan forumlid @AT-Dragon voor het geven van inzicht om dit succesvol te laten gebeuren.

Voor de duidelijkheid, ik was in staat om de volgende real-time gegevens te verzamelen:

• Toeren (x1000 RPM)
  • Gasklep (positie in %)
  • Koelvloeistof (temperatuur in graden C)
  • VacuĂĽm (in/Hg)
Ik heb nog niet gereden, dus acceleratie en snelheid werden niet bewaakt. Misschien wordt de acceleratie daadwerkelijk afgeleid van de IMU van de mobiele telefoon.

Ik had geen foutcodes.

In ieder geval een goed begin.
Ja, de nadelen die ik zag waren, dat de adapterkabelboom ook als een bypass fungeerde, dus mijn dummy-lampje op het dashboard knipperde constant als alles was aangesloten (en natuurlijk de motorfiets aan stond). Het zou de foutcodes moeten lezen (en wissen); helaas zullen de foutcodes slechts een code zijn en u niet daadwerkelijk het probleem vertellen, het zou moeten worden opgezocht. Het zal ook de O2-sensor controleren..
Mijn oorspronkelijke gedachte was dat het best wel gaaf zou zijn om ook de digitale telemetrie te hebben (zoals de dingen die beschikbaar zijn op Torque), maar dat knipperen op mijn dashboard zou me gek maken...

#21 ·
Net vandaag de mijne getest.
Torque las de AT ecu meteen uit, ik had geen knipperend dashboardlampje, dus een extra dashboard is misschien nog steeds een optie.

View attachment 55957
Goed om te weten, ik denk dat mijn lampje op mijn dashboard alleen knipperde met de sleutel aan en de OBDII-lezer losgekoppeld (?), maar de adapterkabel aangesloten..

#22 ·
Hé jongens... Ik probeer wat foutcodes uit te lezen op mijn CRF1000 2016, maar zonder succes. Ik heb al 2 goedkope scanners gekocht, ook een adapterkabel 4-pins naar 16-pins, ik gebruik de Torque pro-versie, maar geen succes. Eén scanner is BT, de andere is WIFI, Torque zegt dat hij succesvol verbonden is met de scanner, maar niet verbonden met de ECU. Ik heb het geprobeerd met telefoon opnieuw opstarten, app opnieuw opstarten, contact AAN/UIT/AAN... Iemand een idee wat ik nog meer kan proberen?

Ik heb de adapter gecontroleerd, de pinnen zijn:
Image

Support van VEEPEAK zegt dat het onmogelijk is om AT te verbinden met een BT-lezer.
Image

Image

#25 ·
Hm... ja, dat lijkt wel zo. @AT-Dragon is het mogelijk om me precies te laten weten welke je hebt gekocht? Ik heb je link uit de 2e post bekeken, maar er zijn 6 verschillende versies...
Ja, ik zal moeten zoeken waar ik het heb neergelegd, vergeet ook niet dat sommige apps je alleen een alfanumerieke code geven en GEEN uitlezing van het probleem. Dus in plaats van je te vertellen dat het bijvoorbeeld een O2-sensor is, zal het P00009-foutmelding zeggen.
Ik heb nog geen goede bron gevonden om deze fouten op te zoeken (maar ik heb ook niet al te hard gezocht).

Trouwens, het is niet de schuld van de app, het is de lezer, er zijn een paar firmware-talen, dus als je lezer niet de juiste heeft, is het alsof iemand Noors spreekt tegen iemand die alleen Japans spreekt via de telefoon.

Trouwens, ben net naar de pagina gegaan, het was de
ELM327 WIFI
Het werkt best goed, ik bewaar het meestal in mijn Hummer H2 omdat het lekker klein is en het werkt ook op de Traverse van de vrouwen

#26 ·
Dit is geen hulp, maar ik heb een vraag, als je het niet erg vindt. Waarom doorloop je het proces als de fiets je vertelt wat de fout is, je hoeft het alleen maar op te zoeken.

Hoe de MCS aan te sluiten
Zet het contactslot UIT.
Verwijder de dummy connector van de DLC (pagina 4-6).
Sluit de MCS aan op de DLC.
Zet het contactslot AAN en de motorstopschakelaar " " controleer de DTC en freeze data.
• Freeze data geeft de motorcondities aan toen de eerste storing werd gedetecteerd.
DTC-UITLEZING
Start de motor en controleer de MIL.
Wanneer het contactslot AAN staat en de motorstopschakelaar " ", blijft de MIL een paar seconden branden en gaat dan uit.
Als de MIL blijft branden of knippert, sluit dan de MCS aan op de DLC (pagina 4-6).
Lees de DTC, freeze data en volg de probleemoplossingsindex
(pagina 4-9).
Om de DTC met knipperende MIL te lezen, raadpleeg de volgende procedure.
DTC lezen met de MIL
Zet het contactslot UIT.
Verwijder de hoofdstoel (pagina 2-4).
Verwijder de dummy connector [1] van de DLC.
Verkort de DLC-aansluitingen met een speciaal gereedschap.
Zet het contactslot AAN en de motorstopschakelaar " ", lees, noteer de MIL
knippert en raadpleeg de DTC-index (pagina 4-9).
• Als de ECM/PCM een DTC in zijn geheugen heeft, begint de MIL te knipperen.
Opgeslagen DTC WISSEN
• De opgeslagen DTC kan niet worden gewist door simpelweg de negatieve (–) accukabel los te koppelen.
Wis de DTC met de MCS terwijl de motor is gestopt.

#30 ·
Je hebt een scanner nodig die het K-Line-protocol of KWP-protocol leest. Het is geen CAN-bus. Je hebt de eBay-connector niet nodig, je kunt gewoon de draden van de DLC naar de juiste pinnen op je scanner overbruggen, d.w.z. stroom, aarde en pin 7 (k-line) op de DLC. In de OBD2-modus moet het de meeste sensoruitgangen lezen en je moet ook in staat zijn om foutcodes uit de OBD2-modus te wissen. Om fabriek DTC-codes te krijgen, volg je de handleiding over hoe je ze kunt ophalen uit de knipperpatronen; als je echter de MIL niet hebt, heb je geen DTC's. Mick