Honda Africa Twin Forum banner

Koplampafstelling

6.3K views 16 replies 5 participants last post by  Blessed-da-rains  
#1 ·
Ik heb een Africa Twin basismodel uit 2022. Ik wil de koplampen afstellen. In de handleiding staat dat je de ene afsteller de ene kant op moet draaien en de andere afsteller de andere kant op. Is de ene afsteller voor links naar rechts en de andere voor omhoog of omlaag? Kan iemand me alsjeblieft een duidelijk antwoord geven, want ik wil er niet mee knoeien totdat ik het zeker weet, bedankt mensen.

#9 ·
Er zit een 10 mm zeskant in het midden van het duimwiel en ik vond het veel gemakkelijker om een lange dopsleutel en een 1/4" ratel te gebruiken om af te stellen in plaats van de duimwielen te gebruiken.
Dus na verdere inspectie heb ik de duimwielen die ik heb aangepast als omhoog en omlaag... zijn de twee 8 mm bouten die zich in feite aan de achterkant van de koplamp net onder het scherm bevinden, voor links en rechts???

#12 · (Edited)
In mijn herinnering klopte de handleiding niet, beide lichten passen zich aan door in dezelfde richting te draaien.
Mijn motorfiets, zoals de meeste, leek af fabriek veel te hoog te staan.
Volg gewoon deze eenvoudige richtlijnen.

MOTORFIETS KOPLAMP RICHTEN

Het correct richten van een koplamp is eenvoudig. U moet een paar metingen uitvoeren en vervolgens het licht op een vlakke muur richten, als volgt:

Met de motorfiets op zijn wielen en u eroverheen, laat een helper de afstand meten van de vloer tot het midden van de koplamp lens.

Kies een vlakke muur waar u de motorfiets kunt plaatsen zodat de koplamp 5,18 m (17 voet) van de muur verwijderd is.
De koplampbundel (op dimlicht) moet relatief vlak zijn aan de bovenkant en kan vrij scherp stijgen aan de rechterrand.
Plaats een horizontale markering op de muur 5,08 cm (2 inch) lager dan de hoogte van het midden van de koplamp.

Stel de koplamp verticaal zo af dat de vlakke bovenkant van de bundel net tot aan de gemarkeerde lijn komt.

#13 ·
In mijn herinnering was de handleiding verkeerd, beide lichten stellen zich in dezelfde richting af.
Mijn motorfiets, zoals de meeste, leek af fabriek veel te hoog te staan.
Volg gewoon deze eenvoudige richtlijnen.

MOTORFIETS KOPLAMP RICHTEN

Het correct richten van een koplamp is eenvoudig. U moet een paar metingen uitvoeren en vervolgens het licht op een vlakke muur richten, als volgt:

Met de motorfiets op zijn wielen en u er bovenop, laat een helper de afstand meten van de vloer tot het midden van de koplamp.

Kies een vlakke muur waar u de motorfiets kunt plaatsen zodat de koplamp zich op 5,18 m (17 voet) van de muur bevindt. Plaats een horizontale markering op de muur, 5,08 cm (2 inch) lager dan de hoogte van het midden van de koplamp.

De koplampbundel (op dimlicht) moet relatief vlak zijn aan de bovenkant en kan vrij steil oplopen aan de rechterrand. Stel de koplamp verticaal zo af dat de vlakke bovenkant van de bundel net tot aan de gemarkeerde lijn (5,08 cm lager op 5,18 m) komt.
Ik zit op de motor en stel ze af tot ik tevreden ben, ik maak me geen zorgen over technische details