Honda Africa Twin Forum banner

Nieuw ATAS DCT of Handmatig

9.4K views 12 replies 10 participants last post by  Michael McCann  
#1 ·
Hallo mensen,

Ik weet zeker dat deze vraag al vaak is gesteld, maar hier gaan we weer. Ik heb de lening gekregen en alles geregeld om een nieuwe AT te kopen en ik heb wat hulp nodig om te beslissen welke motor ik moet kopen. Ik heb proefgereden met het ATAS DCT-model en was erg onder de indruk, de dealers lijken geen ATAS handmatige demonstratiemodel te hebben, dus ik heb de 2018 standaard handmatige versie geprobeerd en voelde me veel meer op mijn gemak met de handgeschakelde versnellingsbak. Het is zo moeilijk om te beslissen en een dure fout om te maken als ik op de lange termijn de verkeerde keuze maak. Het probleem is dat het niet echt appels met appels vergelijken was, omdat de standaard AT uiteraard ook iets anders is dan de ATAS.

Dus hier zijn in principe mijn gedachten:

Ik heb het gevoel dat Honda de ATAS DCT echt pusht en veel marketing heeft om dit te ondersteunen, vandaar geen handmatige demonstratie

Ik voelde me meer verbonden met de rijervaring op de handmatige AT, maar dat kan gewoon bekendheid zijn.

Is de AS sport het extra geld waard ten opzichte van de standaard motor en maakt de grotere afmeting het lastiger om te manoeuvreren?

De windstoten op de ATAS waren verschrikkelijk bij alles boven de 50 mph

Alle input en advies zouden zeer gewaardeerd worden, de enige andere factor die ik overweeg is dat ik weet dat ik het ATAS DCT demonstratiemodel van een lokale dealer kan ophalen met 2500 mijl voor een echte koopjesprijs!

****.............. wat te doen???!!!:confused::confused::confused:

#2 ·
Naar mijn mening is de DCT-transmissie een complete game changer. Het verbetert de rijervaring enorm. Ik heb een paar jaar geleden een NC700X DCT uit 2014 gekocht en genoot enorm van de probleemloze motor. Ik ben van plan om over een jaar of zo een andere Gold Wing te kopen (ik heb er nu 2) en zal zelfs geen handgeschakelde versnellingsbak overwegen. Wat de wind op de AT betreft, heeft u gelijk, maar het is geen Gold Wing.

#3 ·
Ik heb de 2017 DCT. Ik denk dat het afhangt van wat voor soort rijden je gaat doen. Als het voornamelijk straat en grind is, zou een DCT perfect zijn. Ik weet niet waar je bent, maar als je van plan bent om meer uitdagende trails te doen (jeep trails of single track) zou je waarschijnlijk de handleiding moeten nemen. De DCT weegt meer en heeft de potentie om je permanent vast te zetten als het kapot gaat. Ik heb de mijne op een aantal serieuze trails meegenomen (sommige waar ik waarschijnlijk niet had moeten zijn), en er zijn een paar dingen die ik niet leuk vind. Ik kan de koppeling niet laten slippen, wat steile hellingen door rotsen of over wortels lastig maakt. De AT heeft veel koppel en zal behoorlijk goed omhoog trekken, maar als je te langzaam beweegt, kan het een hele klus zijn. De eerste versnelling is naar mijn mening te hoog, maar ik wil niet overstappen op een kleiner voortandwiel, omdat dat de topsnelheid verlaagt, en de snelheidslimieten hier op de snelweg 80-85 mph zijn. Dit is absoluut geen dual-sport motorfiets, maar hij heeft de capaciteiten om dichterbij te komen dan welke andere ADV-motorfiets dan ook. Ik ben dol op mijn DCT in de stad en op onverharde wegen, maar zou de handleiding verkiezen op ruigere trails. Ik heb besloten om mijn verwachtingen te verlagen en me te houden aan de minder technische trails. Misschien krijg ik een gebruikte DS als ik mijn vrouw kan overtuigen. :)

Succes,
Mark.

Attachments

#5 ·
Ik heb net een DCT gekregen. Ik dacht dat het beter was offroad dan on road. Het kostte wat geklungel met de elektronische gadgets om een instelling te vinden die ik leuk vond voor offroad, maar toen ik dat deed, was het geweldig (grind, handmatige schakelaars met minimale TC).
Ik BEN DOL op de DCT. Ik gebruik een algemene automatische instelling tijdens het cruisen op de weg en schakel over op handmatig bij het splitsen van rijstroken. Ik had nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar ik mis de koppelingshendel eigenlijk niet!
Oh, en er is geen motorfiets zoals deze om snel weg te komen bij de lichten....

#6 ·
Ik kom uit een andere richting. Ik heb 6.000 mijl gereden op een DCT Africa Twin en een DCT NC700X. Onlangs heb ik een handgeschakelde CRF250L gekocht om offroad te gaan. Ik zou daar ook een DCT-versie van hebben gekregen als ze die hadden, maar die hebben ze niet. Ik vind dat het schakelen van de handgeschakelde CRF250L afbreuk doet aan mijn rijplezier. Het is veel fijner om weer op DCT-motoren te stappen en het schakelen te vergeten en gewoon van de rit te genieten. Daar heb ik de motoren voor gekocht, voor plezier. Voor degenen die zeggen dat handgeschakeld beter is in het terrein, deel ik altijd deze video: https://www.youtube.com/watch?v=eZ3ijMbb82

#7 ·
Is de AS-sport het extra geld waard ten opzichte van de standaardfiets en maakt de grotere afmeting hem lastiger te manoeuvreren?

Ik geloof dat de ATAS ongeveer $1500,00 meer kost dan de standaardfiets. Het is dat geld waard, alleen al voor de upgrades die je waarschijnlijk voor de standaardfiets zult kopen. Wat betreft het vergelijken van de twee, kan ik dat echt niet. Ik zal zeggen dat ik met mijn lengte van 1,85 meter geen problemen heb om met de AS-versie met mijn voeten plat op de grond te staan. Hij is lang!

#8 ·
Ik denk dat je meer dan 1,80 meter moet zijn voor het sportmodel. Ik heb er nog niet op gezeten, maar de tank is veel groter. Waarschijnlijk een voordeel in Australië of Amerika etc., maar Europa heeft genoeg benzinestations dus een kleinere tank geeft genoeg bereik. Het moet de wendbaarheid beïnvloeden. Ik ben 1,78 meter en heb een 17 handgeschakelde versnellingsbak. Zitting op lagere stand en kan comfortabel met de voeten plat op de grond staan. 850 m. Hogere stand 870 m. Ik denk dat de nieuwe sport 895 m is? Ik heb de automaat geprobeerd. Heerlijk in de stad, maar ik maak lange reizen en voelde me comfortabeler en had meer controle met de handgeschakelde versnellingsbak. Als ik een nieuwe Goldwing zou kopen, zou ik zeker voor automaat gaan.

#9 ·
Om te beginnen wil ik zeggen dat ik nog geen handmatige AT heb gereden, maar ik weet zeker dat ze geweldig zijn. Ik heb de afgelopen 8 jaar 5 DCT-motoren gehad. En elk jaar heeft Honda verbeteringen aangebracht. Mijn 2016 Tri Colour AT was geweldig. Ik heb in het eerste jaar 18.500 mijl gereden en nooit problemen gehad met de DCT. Ik had wel problemen met de schakelaars en de verwarmde handvatten. Ik kocht de lage zitting niet omdat ik de grond niet kon bereiken, maar omdat de standaard zitting erg oncomfortabel was. Ik was van plan de lage zitting opnieuw te laten bekleden met wat BMW-schuim, maar probeerde de lage zitting en hij was perfect voor mij en erg comfortabel. Ik heb de zitting nog steeds en gebruik hem elke dag.
In april kocht ik de ATAS, moest er een hebben en hij moest DCT hebben. Wat een geweldige motor, Honda heeft de meeste klachten van klanten over de vorige motor opgelost en de DCT geüpgraded, WOW wat een motor, en ja, hij is lang, zelfs voor mijn binnenbeenlengte van 32 inch, maar dat is oké, want ik heb nog steeds mijn lage zitting die perfect op de ATAS past. Gisteren heb ik 7.530 mijl op de nieuwe ATAS gereden en heb van elke minuut genoten.
Michael, ga voor de DCT ATAS, je zult er geen spijt van krijgen. Ik weet zeker dat een van de nieuwe rijmodi bij jouw rijstijl past, en zo niet, dan kun je je eigen modus programmeren, vermogen, motorrem en tractiecontrole, je kunt hem handmatig of automatisch gebruiken of een beetje van beide, het is jouw keuze. Ik laat volgende week mijn 8.000 mijl service uitvoeren.
Ik heb bij ongeveer 5.000 mijl nieuwe banden laten monteren. Ik was van plan de Trail Attack 2's te monteren, maar wilde de TKC 70's proberen, en ik heb gemerkt dat ze net zo goed zijn in nat of droog.
OK genoeg van mijn gezwets, geniet van je nieuwe motor, welke je ook kiest, G :grin2:

#10 ·
Mijn nieuwste perspectief is dat ik nu voor de DCT-versie zou gaan. Ik heb nu verschillende DCT-modellen over honderden kilometers gereden en de nieuwe '18-versie is de beste tot nu toe. De manier waarop hij bij het terugschakelen blipt, is uitstekend en hoe graag ik ook van mijn handgeschakelde AT houd, als ik naar de AS zou overstappen, zou het zeker de DCT zijn die ik zou kopen.

#11 ·
Ik ben 1,78 m lang en ik heb de DCT AS gekocht, hij is hoog, maar ik heb de stoel in de laagste stand gezet. Ik kan met één voet plat op de grond staan, met de bal van beide voeten als ze allebei naar beneden zijn. Mijn zoon is 1,73 m lang en hij heeft erop gereden, maar het was riskant, hij stond op zijn tenen als hij stopte.

#12 ·
Ik ga een handleiding kopen. Misschien ben ik een purist. Maar een grote aantrekkingskracht van motorfietsen (voor mij) is hun mechanische essentie. De wind voelen, leunen, glijden, springen en schakelen met een koppeling. De betrokkenheid die nodig is van beide armen en beide benen maakt het een magische interactie tussen mens en machine. Bijna als een dans. De motor heeft je nodig en jij hebt de motor nodig. Je WEET wat er gaat gebeuren, je maakt een splitsecond beweging en de motor reageert. Je maakt een fout en je dealt met de gevolgen.

Ik wil ook nooit mijn vaardigheden verliezen om de koppeling te laten slippen en met mijn voet te schakelen. Vaardigheden vereisen oefening.

Ik zal deze motor echt 50/50 rijden. Ik zal hem laten afslaan in moeilijke secties, en ik ben er zeker van dat ik hem zal laten vallen. Maar dat maakt het rijden op een motorfiets offroad zo'n unieke ervaring.

Al het andere in ons leven wordt automatisch. We verliezen het contact met het pure motorrijden als we automatische transmissies hebben, abs (die je niet kunt uitschakelen), tractiecontrole, elektronische vering en meer elektronica dan de maanlander.

Ik weet dat elektrische motorfietsen eraan komen en dat schakelen tot het verleden zal behoren. Maar tot die tijd, en zelfs daarna, wil ik een motorfiets die dode dinosaurussen verbrandt, vibreert, me nodig heeft om te schakelen, te remmen, te leunen, en ik zal hopelijk mijn vaardigheden hebben om me zoveel mogelijk uit de problemen te houden.

Verzonden vanaf mijn SAMSUNG-SM-N910A met Tapatalk

#13 ·
Hallo mensen,

Bedankt voor alle input, er is veel om over na te denken en veel liefde voor de DCT daarbuiten, dat is zeker! Ik heb vandaag weer een proefrit gemaakt op de ATAS DCT en het handgeschakelde standaardmodel en ik heb het gevoel dat het de handgeschakelde versnellingsbak voor mij gaat worden, ik voel me gewoon meer verbonden met de motor en geniet te veel van het gevoel van handmatig schakelen om het achter me te laten. Ik ben er zeker van dat er prestatievoordelen zijn in de DCT, maar voor mij gaat het daar niet om. Ik voelde me er ook ongemakkelijk bij tijdens het filteren, omdat je afhankelijk bent van de gashendel en met de gevoeligheid van ride by wire voelde het gewoon te onbekend aan. Ik kan zien hoe het offroad voordelen kan hebben, maar ik denk niet dat ik daar genoeg van zal doen om die reden te rechtvaardigen.

Dus nadat ik de beslissing over de handgeschakelde versnellingsbak heb genomen, moet ik nu beslissen of ik voor de AS of de standaard ga. Om eerlijk te zijn, hoewel de rijpositie me aanspreekt, ben ik niet gecharmeerd van de enige kleuroptie, de rood-wit-blauwe driekleur. Ik begrijp de hommage aan de originele AT, maar het is gewoon een beetje te veel voor mij. Ik hou echt van het uiterlijk van het matzwarte model. Ik vond ook dat het standaardmodel iets gemakkelijker te manoeuvreren was.

Dus één dilemma opgelost om er maar weer één te hebben!

Gedachten????