Honda Africa Twin Forum banner
81 - 97 of 97 Posts
Voorlopig lijkt een normale batterij te verwijzen naar elke niet-lithium batterij, of het nu loodzuur of AGM is.
Ik stelde de vraag aan @JakeDix vanwege de implicatie dat alle loodzuuraccu's normaal waren en hij heeft dat adequaat beantwoord.

Om duidelijk te zijn en met het oog op het uitbreiden van de kennisbasis, zijn er hier verschillende soorten loodzuuraccu's en we moeten ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, de verschillende typen omvatten:

Overstroomde natte cel die onderhoud vereist door bijvullen met gedestilleerd water
Overstroomde natte cel SLA (sealed lead-acid) die levenslang verzegeld en onderhoudsvrij is (niet hoeft te worden bijgevuld)
AGM (Absorbed Glass Mat) een variant op het SLA-ontwerp waarbij het zuur is opgesloten in glasvezelmatten
GEL die vergelijkbaar is met AGM, maar het zuur is opgesloten in silica

Zowel AGM- als GEL-batterijen kunnen zijwaarts worden gemonteerd, overstroomde natte cel batterijen kunnen alleen rechtop worden gemonteerd.

De keuze van vandaag voor loodzuuraccu's moet tussen AGM of GEL liggen, mijn voorkeur gaat uit naar AGM omdat ze doorgaans minder duur zijn dan GEL-batterijen, zowel AGM- als GEL-batterijen zijn veel meer waar voor hun geld dan de geruststellend dure lithiumbatterijen, ondanks wat sommige verkopers ons willen doen geloven.

Houd er rekening mee dat LiPo-batterijen met een andere snelheid worden opgeladen dan een AGM- of natte batterij. Er kan een Honda-instelling in de computer staan die gewijzigd moet worden, zodat de motorfiets de AGM-batterij correct oplaadt.

Houd er rekening mee dat LiPo-batterijen met een andere snelheid worden opgeladen dan een AGM- of natte batterij. Er kan een Honda-instelling in de computer staan die moet worden gewijzigd, zodat de motorfiets de AGM-batterij correct oplaadt.
De enige factor in de snelheid waarmee het laadsysteem de batterij oplaadt, is de output van de regelaar/gelijkrichter.

Houd er rekening mee dat LiPo-batterijen met een andere snelheid worden opgeladen dan een AGM- of natte batterij. Er kan een Honda-instelling in de computer zitten die moet worden gewijzigd, zodat de motorfiets de AGM-batterij correct oplaadt.
Er is een ander laadtarief voor een lithiumbatterij. Maar het wordt afgehandeld door de ingebouwde BMS van de batterij.
Blijkbaar moeten cellen in balans zijn + op temperatuur zijn voordat het absorberen van het opladen kan beginnen.
We leasen auto's, interessant dat een CX3 uit 2022 een natte batterij heeft! Beter bij STOP/START-starten, denk ik

Loodzuurbatterijen hebben het voordeel dat ze toleranter zijn voor oplaadmisbruik en zware/actieve cycli.

Eén ding is zeker: tijdens een post-EMP (elektromagnetische puls die vooraf kan gaan aan een nucleaire doelgebeurtenis) zal de BMS op LiFePO4-batterijen onderhevig zijn aan het risico van uitval. Aan de andere kant zullen de ouderwetse loodzuurbatterijen nog steeds functioneren.

Handig om te weten, ... weet je?, ... in een noodsituatie.

Vandaag een nieuwe Yuasa YTZ14S-accu gemonteerd. Toen ik de oude YTZ14S-accu verwijderde, was ik verbaasd dat deze zo lang had meegaan, aangezien mijn motorfiets een 2017 dct is, om erachter te komen dat de vorige eigenaar april 21 met witte stift op de zijkant had geschreven.
Nou, dat duurde niet lang, hè?

Loodzuuraccu's hebben het voordeel dat ze toleranter zijn voor oplaadmisbruik en zware/actieve cycli.

Eén ding is zeker, tijdens een post-EMP (elektromagnetische puls die vooraf kan gaan aan een nucleaire target-gebeurtenis), loopt de BMS op LiFePO4-accu's het risico te falen. Aan de andere kant zullen de ouderwetse loodzuuraccu's nog steeds functioneren.

Handig om te weten, ... weet je? ..., in een noodgeval.
In een post-EMP-situatie is de accu waarschijnlijk het laatste waar ik me zorgen over zou maken in de meeste motoren die na 1980 zijn gebouwd? Daarom heb ik twee oude Honda's met kickstart, contactpunten en condensator in de garage. ;)

Ik stelde de vraag aan @JakeDix vanwege de implicatie dat alle loodzuurbatterijen normaal waren en hij beantwoordde dat adequaat.

Om duidelijk te zijn en om de kennisbasis hier uit te breiden, zijn er verschillende soorten loodzuurbatterijen en we moeten ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, de verschillende soorten zijn onder meer:
Ik weet niet zeker of het onbedoeld was, maar die uitspraak bracht herinneringen terug aan de tijd dat je gereviseerde autoaccu's kon kopen. Voor zover ik me herinner, waren de behuizingen met teer afgedicht.
Ga door.

Dacht dat dat een broodjeaapverhaal was, ik heb batterijdeksels gezien die met kunststoflassen opnieuw werden bevestigd.
Oude batterijen met glazen behuizingen werden met teer afgedicht, of dat nu oorspronkelijk zo was of na een reparatie weet ik niet zeker, maar ik heb er een paar gezien op oldtimers.

Voor mijn tijd, maar ik herinner me dat ik glazen potbatterijen zag in 'Job Stocks', een in Londen gevestigde militaire overschotwinkel vol allerlei verwondering voor een jongen. Bedankt voor de herinnering.

Voor mijn tijd, maar ik herinner me dat ik glazen potbatterijen zag in 'Job Stocks', een in Londen gevestigde militaire overschotwinkel vol allerlei verwondering voor een jonge jongen. Bedankt voor de herinnering.
Ha ha, ook een beetje voor mijn tijd, maar zoals gezegd, heb ze op oldtimers gezien.

Heeft iemand problemen gehad bij het vervangen van de originele lithiumbatterij door een Yuasa YTZ7S? Ik heb onlangs mijn batterij vervangen door de YTZ en mijn motorfiets heeft moeite bij de eerste start van de dag. Zodra de motorfiets loopt, start hij zonder problemen. Mijn batterij is gecontroleerd en houdt zijn lading goed vast en het laadsysteem werkt prima. Er zijn geen aanwijzingen dat mijn startmotor sleept. Mijn enige conclusie is dat de nieuwe batterij mogelijk niet toereikend is. Alle feedback wordt gewaardeerd. Bedankt.

81 - 97 of 97 Posts