Honda Africa Twin Forum banner

**EDIT - Ik heb er een!** Bekende problemen met het modeljaar 2016?

25K views 38 replies 21 participants last post by  silverfox966  
#1 · (Edited)
Ik ben aan het rondkijken en vind verschillende echt scherp geprijsde 2016 Africa Twins. Is er iets waar ik voor weg moet blijven in de 2016? Bekende problemen, mechanisch of elektrisch?

Ik kijk ook naar 2018+ maar ik ben er niet tegen om een gebruikte motor te kopen als de prijs goed is.

**Edit: Ik ging terug naar de dealer die ik oorspronkelijk bezocht om de eerste AT te krijgen die ik probeerde en kreeg een geweldige deal. Ik wist dat de motorfiets er sinds minstens oktober stond en deed een bod, ze kwamen terug met hun prijs en ik bracht hem gisteren mee naar huis! Ik zou ze eerlijk gezegd hun vraagprijs hebben betaald, maar mijn vrouw houdt van onderhandelen, dus ik maakte haar blij door het te proberen.

#3 ·
Meestal roestproblemen, velgen, spaken, in sommige gevallen frame. Ik denk dat in 2018 de spaken van slechte kwaliteit nikkel plating naar roestvrij staal gingen. Veel 2016-modellen hebben hun wielen vervangen en sommigen hebben ze meer dan eens vervangen. Dat gezegd hebbende, niet alle Africa Twins zijn hetzelfde. Als je er een vindt met 10-15.000 km of meer uit dat jaar die geen tekenen van roest vertoont, is de kans groot dat het een goede is (of dat onderdelen zijn vervangen door nieuwe). Zelfs sommige 2018-modellen kunnen roestproblemen hebben, maar veel daarvan lijkt te zijn verholpen. Inspecteer de motorfiets gewoon zorgvuldig voordat je hem koopt (zoals bij elke gebruikte motorfiets).

Andere dingen die soms vroegtijdig lijken te falen (als de motorfiets eruitziet alsof hij veel offroad is gebruikt, moeten deze onderdelen waarschijnlijk worden vervangen):
- Wiellagers
- Vorkkeerringen

De motor is behoorlijk solide, maar wees op de hoogte van de klepcontrole (@ 16.000 mijl / 25.600 km) die behoorlijk duur kan zijn (zoals 8 uur arbeid). Het kan je tussen de 500 en 800 dollar kosten bij de dealer.

Ik heb een 2017 gehad en heb nu een 2019 (beide nieuw gekocht bij de dealer voor 2.000 dollar onder de vraagprijs halverwege het seizoen), en beide zijn geweldige motoren geweest en ik heb tot nu toe geen problemen gehad.

#36 ·
Meestal roestproblemen, velgen, spaken in sommige gevallen frame. Ik denk dat in 2018 de spaken van slechte kwaliteit vernikkeling naar roestvrij staal zijn gegaan. Veel 2016-modellen hebben hun wielen vervangen en sommige hebben ze meer dan eens vervangen. Dat gezegd hebbende, niet alle Africa Twins zijn hetzelfde. Als je er een vindt met 10-15000 km of meer uit dat jaar die geen tekenen van roest vertoont, is het waarschijnlijk een goede (of onderdelen zijn vervangen door nieuwe). Zelfs sommige 2018-modellen kunnen roestproblemen hebben, maar veel daarvan lijkt te zijn verholpen. Inspecteer de motorfiets gewoon zorgvuldig voordat je hem koopt (zoals bij elke gebruikte motorfiets).

Andere dingen die soms vroegtijdig lijken te falen (als de motorfiets eruitziet alsof hij veel offroad is gebruikt, moeten deze onderdelen waarschijnlijk worden vervangen):
  • Wiel lagers
  • Vorkkeerringen

De motor is behoorlijk solide, maar wees je bewust van de klepcontrole (@ 16000 mijl / 25600 km) die behoorlijk duur kan zijn (zoals 8 uur werk). Het kan je overal van 500 tot 800 dollar kosten bij de dealer.

Ik heb een 2017 en heb nu een 2019 (beide nieuw gekocht bij de dealer voor 2000 dollar onder de vraagprijs halverwege het seizoen), en beide zijn geweldige motoren geweest en ik heb tot nu toe geen problemen gehad.
Ik heb een 2017-motorfiets in dezelfde kleurstelling - heb geen problemen gehad. De voorkant was te zacht voor mij (plus stiction) dus ik ging voor progressieve veren - dat is het (en is natuurlijk optioneel).
Hoe heb je stiction opgemerkt?

#4 ·
Had een overgebleven 2016, had al deze problemen:

- Schakelaar defect 2x
- Spaken corrosie
- Achterlager defect 2x
- Schroeven roesten (woon in Zwitserland, niet op zeeniveau)

Bovenal deze visuele en materiële problemen, had ik een van de slechtste geluk met de volgende problemen:

- Motor koudstartproblemen
- Motor slaat soms af zonder reden
- Versnellingsbak blijft hangen in neutraal tussen de 5e en 6e versnelling

Deze laatste problemen ontwikkelden zich na ongeveer 30.000 km, er werd niets verkeerds gevonden door de dealer, dus het was een nachtmerrie. Eerlijk gezegd, als ik jou was, zou ik niet zo veel gokken op een model uit 2016, maar eerder een overgebleven 2018 nemen, die betrouwbaarder waren.

#7 ·
Ik heb er een gezien met meer dan 200.000 km op de teller (hoogstwaarschijnlijk een uit 2016), maar ja, als je kunt, is het altijd beter om de eerste 1-2 productiejaren te vermijden. Gezien de prijzen van de 2018-modellen, zou ik daar waarschijnlijk voor gaan. Ik denk dat ze in 2018 ook de luchtinlaat en uitlaat een beetje hebben veranderd.

#8 ·
Zoals anderen al zeiden... De belangrijkste problemen die ik had, bleken allemaal gekoppeld te zijn aan de schakelclusters.
Dit omvatte dct-fout en koplamp probleem, zodra de schakelaars waren vervangen was alles in orde.
Behalve de dubieuze spaakproblemen die goed gedocumenteerd zijn.

Ik heb een model uit 2016, 2017 en nu een model uit 2020(19).
Je zult flink besparen op het model uit 2016.

#10 ·
Vorkkeerringen waren niet opgewassen tegen de taak en faalden.
Verder heb ik geen enkel probleem gehad met de mijne - oersterk! 50.000 kilometer.

#11 ·
2017 Handleiding 18K mijl, 0 problemen. Ik gebruik neopreen vorkafdichtingsbeschermers en mijn spaken zitten altijd vol vuil en gruis, dus ik weet niet zeker of ze gecorrodeerd zijn. Ik heb de klepcontrole van 16.000 mijl overgeslagen, omdat de meeste mensen die het hebben gedaan, alleen een iets afwijkende of bijna afwijkende uitlaatklepstoter hoefden af te stellen. De mijne loopt als een zonnetje en ik ben er dol op bij elke rit.

#12 ·
2017 Handgeschakeld, 18.000 mijl, 0 problemen. Ik gebruik neopreen vorkkeerringbeschermers en mijn spaken zitten altijd onder het vuil en gruis, dus ik weet niet of ze gecorrodeerd zijn. Ik heb de klepcontrole van 16.000 mijl overgeslagen, omdat de meeste mensen die het hebben gedaan, alleen een iets buiten de specificatie of bijna binnen de specificatie uitlaatklepstoter hoefden af te stellen. De mijne loopt als een zonnetje en ik ben er dol op bij elke rit.
Net als hier, 2017 handgeschakeld tricolor 40.000 mijl, geen problemen om over te praten, en ik heb het blootgesteld aan serieus misbruik offroad. Ik heb de kleppen pas bij 29.000 mijl gecontroleerd en ze allemaal binnen de specificaties bevonden, heb er elders over geschreven.

Een probleem met de 2016-17 motoren is dat de aluminium beugel die de rechter voetsteun vasthoudt, kan breken als men rechts van de weg valt. Camel Adventures doet een versterkingssteun die een must is voor degenen die hun motor serieus offroad gebruiken. Dit probleem is aangepakt in de 2018 en latere motoren.

#13 ·
Ik ben aan het rondkijken en vind verschillende echt goed geprijsde 2016 Africa Twins. Is er iets waar ik voor weg moet blijven in de 2016? Bekende problemen, mechanisch of elektrisch?

Ik kijk ook naar 2018+ maar ik ben niet tegen het kopen van een gebruikte motor als de prijs goed is.
Ik had een 2016 die ik uiteindelijk inruilde voor een 2019 ATAS omdat ik de grotere tank wilde en vooral de hogere zitting fijn vind. Maar ik heb ongeveer 28.000 probleemloze mijlen op de 2016 gereden voordat ik hem inruilde. De 2019 daarentegen heeft het tankprobleem gehad en ze hebben de tank schoongemaakt, de brandstofpomp en de injectoren vervangen. De tijd zal het leren :)

#17 ·
Het enige probleem dat ik heb gehad, is de koude start. Vond ik in het begin vervelend, maar de gashendel een beetje openhouden om hem aan te slaan is niet zo moeilijk. Ook teruggeschakeld naar 86 octaan per fabrieksaanbeveling. Goedkoper aanbevolen gas voelt voor mij als een overwinning.

Ik ben echter dol op mijn motor - ik hoop dat je geen spijt krijgt van je beslissing, hoe dan ook!

#24 ·
Het is uiteraard zwaarder dan de KLR's die ik in het verleden heb gehad. Er mee rondrijden voelt als een lichtere motorfiets, maar hem op de middenbok zetten (alleen om te oefenen) is een hele opgave. Ik weet zeker dat ik de truc wel zal vinden.

Ik heb ongeveer 30 minuten rondgereden en ben nu weer thuis en wacht tot mijn vrouw klaar is zodat we weer een rondje kunnen gaan rijden.
Ik had hetzelfde probleem met de middenbok. Ik kan niet geloven dat ik het verkeerd deed, terwijl ik er zeker van was dat ik deed wat mensen me vertelden, maar pas de andere dag, toen ik hem gemakkelijk omhoog kon klappen, herinnerde ik me dat ik NIET genoeg neerwaartse druk op de voethendel aan de standaard had uitgeoefend, en in plaats daarvan had ik geprobeerd de achterkant van de motorfiets op te tillen met de voetsteun voor de passagier. Toen ik mijn hersenen eenmaal had getraind om echt met de voet te drukken, had ik slechts een lichte hef- en geleidingskracht met mijn hand nodig.
Mike