Honda Africa Twin Forum banner
21 - 40 of 97 Posts
Ik heb gehoord dat Motobatt een dochteronderneming is van Yuasa. Ze maken een lithium-alternatief voor de HY110 waarvan ik heb gehoord dat het goed werkt:

Terug op het gebruik van AGM-batterijen in een motorfiets gebouwd voor Lithium, denk ik dat het de moeite waard is om te vermelden dat de branden rond Lithium-batterijen in verband worden gebracht met verkeerd opladen. Nu, ik weet niet zeker of de spanningsregelaar is ingesteld op verschillende spanningen, maar ik zou echt voorzichtig zijn bij het aansluiten van een externe oplader. Gelukkig ga je naar de veiligere van de twee batterijchemieën, maar ik zou de instellingen van de spanningsregelaar onderzoeken, anders kan het zijn dat de levensduur wordt verkort. Gooi alle Lithium-oplaadapparatuur in de prullenbak.

Terug naar het gebruik van AGM-batterijen in een motorfiets die voor Lithium is gebouwd, ik denk dat het de moeite waard is om te vermelden dat de branden rond Lithium-batterijen in verband worden gebracht met verkeerd opladen. Nu weet ik niet zeker of de spanningsregelaar op verschillende spanningen is ingesteld, maar ik zou echt voorzichtig zijn bij het aansluiten van een externe oplader. Gelukkig stap je over op de veiligere van de twee batterijchemieën, maar ik zou de instellingen van de spanningsregelaar onderzoeken, anders kan de levensduur korter worden. Gooi alle Lithium-oplaadapparatuur in de prullenbak.
De meeste geloofwaardige lithium-gebaseerde batterijen voor voertuigtoepassingen bevatten een ingebouwd Battery Management System (BMS). De taak omvat het beschermen van de cellen tegen over- en onderstroomcondities. Dit staat los van het oplaadsysteem van het voertuig.

Welkom op het forum @rphansberry.

Voel je vrij om jezelf voor te stellen in het gedeelte Nieuwe leden introducties van het forum.

Terug op het gebruik van AGM-batterijen in een motorfiets gebouwd voor Lithium, ik denk dat het de moeite waard is om te vermelden dat de branden rond Lithium-batterijen in verband worden gebracht met onjuist opladen. Nu, ik weet niet zeker of de spanningsregelaar is ingesteld op verschillende spanningen, maar ik zou echt voorzichtig zijn bij het aansluiten van een externe lader. Gelukkig ga je over naar de veiligere van de twee batterijchemieën, maar ik zou onderzoek doen naar de instellingen van de spanningsregelaar, anders kan de levensduur verkort worden. Gooi alle Lithium-oplaadapparatuur in de prullenbak.
Bijna alle lithium motorfietsaccu's zijn LifePo4, dit zijn Lithium IJzer Fosfaat batterijen. Deze zijn veel thermisch stabieler dan gewone lithium batterijen en niet onderhevig aan de temperatuur- en oplaad-run-away-omstandigheden:
Lithium ijzer fosfaat heeft over het algemeen een uitstekende thermische en chemische stabiliteit, blijft koeler bij hogere temperaturen en heeft een laag risico op verbranding, terwijl LCO-batterijen een hogere ontvlambaarheid hebben.

De mijne is een CRF1000L 2019 en ik denk niet dat hij met een lithiumbatterij kwam. Hebben ze de specificatie aan het einde van het modeljaar veranderd? Ik heb de mijne in maart gekocht, dus hij is waarschijnlijk eind 2018 gemaakt (maar het is zeker het verbeterde 2019-model met Throttle by wire etc.)
Mike
update - Ik heb mijn handleiding gecontroleerd en het is inderdaad een lithiumbatterij. Hij lijkt oké na 4,5 jaar en 42.000 mijl, maar ik herinner me dat hij vorig jaar in de winter niet oké was en ik mijn Accumate Pro-oplader er 's nachts op heb gezet. 😱 Geen explosies en het leek te werken
Mike

Omdat ik mijn 2019 AT al een tijdje niet had gebruikt, was de batterij vandaag niet in orde toen ik hem wilde starten, dus ik heb hem overbrugd. Toen ik terugkwam, heb ik hem opgeladen met mijn lithium acculader, maar er gingen lampjes branden die aangaven dat de batterij defect kon zijn. Ik haalde de batterij eruit en ontdekte dat het niet de aanbevolen HY110 lithium was, maar een Yuasa YTZ7S.

Ik ga geen £500+ betalen voor de "juiste" batterij, dus de vraag is, is het oké om een AGM-batterij te gebruiken of gaat het iets verpesten?

Ja, ik weet dat het tot nu toe goed lijkt te zijn gegaan en dat andere merken lithium batterijen goedkoper zijn, maar ik zou liever AGM gebruiken als het niets beschadigt.

Ik begrijp dat lithium lichter is, niet zo snel ontlaadt etc. etc., maar ik heb te veel lithium batterijen horen vlam vatten en ze zijn belachelijk duur. Ook is de gewichtstoename van AGM minder dan een beetje brandstof in de tank of een lunch!
Zoals ik al eerder schreef en een paar keer heb aangegeven, is het enige goede alternatief voor de OEM 18-24 batterij: Aliant YLP14

Zoals ik al schreef en een paar keer heb aangegeven, is het enige goede alternatief voor de OEM 18-24 batterij: Aliant YLP14
Wel de moeite waard om te weten, Ghostrider. Sportsbike shop heeft ze voor £138, wat een stuk beter is dan de honda oem voor £530. Kunt u iets meer uitleggen waarom u tot de conclusie bent gekomen dat ze zo'n goed alternatief zijn?
Mike

Terug naar het gebruik van AGM-batterijen in een motorfiets die voor lithium is gebouwd, ik denk dat het de moeite waard is om te vermelden dat de branden rond lithiumbatterijen in verband worden gebracht met verkeerd opladen. Nu weet ik niet zeker of de spanningsregelaar op verschillende spanningen is ingesteld, maar ik zou echt voorzichtig zijn bij het aansluiten van een externe oplader. Gelukkig ga je over naar de veiligere van de twee batterijchemieën, maar ik zou de instellingen van de spanningsregelaar onderzoeken, anders kan de levensduur verkort worden. Gooi alle lithium oplaadapparatuur in de prullenbak.
Maar de spanningsregelaar zou toch alleen van invloed zijn tijdens het rijden op de motor. Het aansluiten van een externe (natuurlijk ouderwetse) oplader op de vervangende AGM-batterij zou toch volkomen veilig zijn? Als u zich zorgen maakt, kunt u de plusdraden van de batterij loskoppelen en vervolgens de oplader aansluiten (of de batterij volledig van de motorfiets halen).
Mike

Voor mijn twee centen en om het simpel te houden, zouden de twee belangrijkste overwegingen voor een motoraccu de stroomafname (Ah) en de startprestaties (CCA) moeten zijn, in beide gevallen is meer beter, dus concluderend...

Lithium (LiFePo40) accu's zijn beter voor het starten (ervan uitgaande dat de omgevingstemperatuur niet onder de 0°C daalt).

Loodzuur (PbH2SO4) accu's zijn beter voor stroomafname en onderhoudsgemak.

Simpelweg omdat de verminderde Ah-capaciteit van lithiumaccu's, in vergelijking met lood/zuur-accu's, van invloed is op hoeveel stroom er kan worden afgenomen voor hulpapparatuur (verwarmde kleding, verwarmde handvatten, verlichting etc.) Voor de meeste motorfietsen is dit geen probleem omdat hulpapparatuur alleen stroom verbruikt wanneer de motor draait en het laadsysteem het laadniveau van de accu bijvult. Stand-by stroomverbruik (startonderbrekers, trackers, alarmen, klokken etc.) wanneer de motorfiets voor langere tijd geparkeerd staat, is een probleem.

Ik heb de levensverwachting niet overwogen, aangezien ik ondanks de beweringen van de fabrikant te veel lithiumaccu's heb horen uitvallen binnen 2 of 3 jaar en ik heb persoonlijke ervaring met loodzuuraccu's die 9 jaar en langer meegaan.

Voor mijn zuurverdiende beste prijs-kwaliteitverhouding per specificatie moet de Yuasa YTZ7S (12v 6.3Ah 130 CCA) AGM loodzuuraccu (113L x 70B x 105H) zijn, die momenteel geprijsd is op £63.15 inclusief (vasteland UK) levering van Tayna Batteries.

Let op: bij 12v 6.3Ah 130 CCA lijkt de YTZ7S van Yuasa een hogere specificatie te hebben dan de HY110 van Eliiy Power bij 12v 6 Ah 120 CCA

Merk op dat de YTZ7S van Yuasa bij 12v 6.3Ah 130 CCA een hogere specificatie lijkt te hebben dan de HY110 van Eliiy Power bij 12v 6 Ah 120 CCA
In het echte leven is de HY110 een 14 ah, dus de kleine ytz7s had geen kans. Weinig leden van het forum hebben de fout al gemaakt.

Er zijn nogal wat andere goede alternatieven voor de OEM-batterij, Motobatt en EarthX zijn er een paar en ik weet zeker dat er nog veel meer zijn.
Zou kunnen, niet getest, kan niet instaan

Ik heb twee jaar geleden een fysiek kleinere LiFePO4 "equivalent" vervangen voor een Yuasa YTZ7S voor $100 Cdn en hij gedraagt zich als een charme in extreem warm en koud seizoenweer. Hij heeft zelfs een geïntegreerde batterijniveau-indicator.

Ik realiseer me dat twee jaar statistisch gezien niet significant is, maar de motorfiets draait goed als voorheen.

In het echte leven is de HY110 een 14 ah, dus de kleine ytz7s had geen kans. Weinig leden van het forum hebben de fout al gemaakt.
Oh nee, dat is niet zo, waarom zou een fabrikant beweren dat een product een lagere specificatie heeft dan het in werkelijkheid heeft?

Feit is dat de HY110 lithium LiFePO4-batterij van Eliiy Power een 6Ah-batterij is, zoals vermeld, geclaimd en getest volgens industriestandaard testprocedures door de fabrikant, Eliiy Power.

Neem bijvoorbeeld @Jag (discussiestarter) heeft al meer dan 18 maanden een Yuasa YTZ7S-batterij in zijn 2019 AT zonder problemen, afgezien van één keer toen hij leeg raakte nadat hij een tijdje had gestaan en nu, nadat hij is opgeladen, weer in gebruik is.

Ter informatie

Attachments

Oh nee, dat is niet zo, waarom zou een fabrikant beweren dat een product een lagere specificatie heeft dan het in werkelijkheid heeft?

De feiten zijn dat de HY110 lithium LiFePO4-batterij van Eliiy Power een 6Ah-batterij is, zoals vermeld, geclaimd en getest volgens industriestandaard testprocedures door de fabrikant, Eliiy Power.

Neem bijvoorbeeld @Jag (discussiestarter) die al meer dan 18 maanden zonder problemen een Yuasa YTZ7S-batterij in zijn 2019 AT heeft, afgezien van één keer dat hij leeg raakte nadat hij een tijdje had stilgestaan en nu, nadat hij is opgeladen, weer in gebruik is.

Ter informatie
6,0 ampère "nominale capaciteit" Probeer een CRF1100 te starten bij -5 graden Celsius met een YTZ7S.........
ook de neef van de broer van een vriend van mij had er een ...

6.0 amp "nominale capaciteit" Probeer een CRF1100 te starten bij -5 graden Celsius met een YTZ7S.........
ook de neef van de broer van een vriend van mij had er een ...
Laten we de FEITEN overwegen in plaats van HOREN ZEGGEN en de FEITEN hier zijn:

Qua stroomverbruik zijn de Yuasa YTZ7S en Eiily Power HY110 batterijen beide exact hetzelfde beoordeeld op 6 Ah.

Om de startprestaties te vergelijken, moeten we de Cold Cranking Amps (CCA) rating vergelijken, wat een indicatie is van hoeveel ampère een volledig opgeladen 12v batterij in topconditie kan leveren gedurende 30 seconden bij min 18°C, terwijl de spanning boven 7,2v blijft.

Daarom heeft de Yuasa YTZ7S 6 Ah, 130 CCA batterij op papier een hogere specificatie dan de Elliy Power HY110 6 Ah, 120 CCA batterij.

Uiteraard wordt de prestatie van een bepaalde batterij in het echte leven direct beïnvloed door de conditie, het laadniveau en het vermogen om dat laadniveau vast te houden.

Laten we de FEITEN in overweging nemen in plaats van HORENZEGGEN en de FEITEN hier zijn:
.
Het lezen van sommige labels met vermeende gegevens is geen feit.
Ik kan begrijpen dat je geen idee hebt van dit Eilly, aangezien je er nooit mee werkt; maar, zoals hierboven vermeld, is een YTZ7s te zwak voor deze motor.
Dat is een feit

• Like
Reactions: ViperTech18
Mijn punt, dat u volledig lijkt te missen, is dat de YTZ7S van een hogere specificatie lijkt te zijn dan de HY110 en dat wordt ondersteund door een vergelijking van de specificaties/claims van de fabrikanten.

Er moet hier worden opgemerkt dat de CCA-classificatie van loodzuur motorfietsstartaccu's wordt verkregen door te testen volgens de Europese norm EN 50342-7. Voor zover ik weet is er geen equivalente CCA-classificatiestandaard of testprocedure van toepassing op lithium motorfietsstartaccu's en de CCA-classificaties voor lithiumaccu's die door de fabrikanten worden getoond, zijn wat bekend is geworden als een 'loodzuur equivalent' classificatie die soms kan worden gezien in lithiumaccu specificaties als 'PBEQ'.

Dat gezegd hebbende, ben ik het er mee eens dat een 6 Ah startaccu met een rating van 120 of 130 CCA hoogstwaarschijnlijk te weinig vermogen heeft voor een 1100cc twin cylinder motor met een compressieverhouding van 10:1, wat waarschijnlijk de reden is waarom Honda de 11.8 Ah 230 CCA Yuasa YTZ14S in de NT1100 monteert.

Natuurlijk zijn er veel factoren die in overweging moeten worden genomen bij het vergelijken van de prestaties van twee batterijen, vooral als de ene loodzuur is en de andere lithium, maar het FEIT blijft dat een 6 Ah startaccu met een rating van 130 CCA een hogere specificatie heeft dan een met een rating van 120 CCA.

Mijn punt, dat je totaal lijkt te missen, is dat de YTZ7S van een hogere specificatie lijkt te zijn dan de HY110 en dat wordt ondersteund door een vergelijking van de specificaties/claims van de fabrikanten.
Begrepen uw punt, ik probeer u te vertellen dat de HY110 vergelijkbaar is met een 14AH. Het is ook bekend dat de ytz14s op cmx1100 en nt1100 behoorlijk traag is, zelfs bij 15 Celsius.
Ik vertel het u als Honda tech/engineer, niet als eigenaar.

• Like
Reactions: ViperTech18
Begrepen wat je bedoelt, ik probeer je te vertellen dat de HY110 vergelijkbaar is met een 14AH. Het is ook bekend dat de ytz14s op cmx1100 en nt1100 behoorlijk lui is, zelfs bij 15 Celsius.
Ik vertel het je als Honda tech/engineer, niet als eigenaar.
Als Honda tech/engineer zou ik verwachten dat je weet dat het de CCA-waarde is die zorgt voor traag starten, niet de Ah-waarde, waarbij de voor de hand liggende aanname is dat de batterij in goede staat is. Als de HY110-batterij echt vergelijkbaar is met de YTZ14S-batterij, dan zou ik verwachten dat Eliiy Power naar buiten komt en dat beweert, maar verrassing, verrassing, dat doen ze niet.

21 - 40 of 97 Posts