Honda Africa Twin Forum banner
41 - 60 of 97 Posts
Als Honda-technicus/ingenieur zou ik verwachten dat je weet dat het de CCA-classificatie is die zorgt voor traag starten, niet de Ah-classificatie, waarbij de voor de hand liggende aanname is dat de batterij in goede staat verkeert. Als de HY110-batterij echt vergelijkbaar is met de YTZ14S-batterij, dan zou ik verwachten dat Eliiy Power naar buiten komt en dat beweert, maar verrassing, verrassing, dat doen ze niet.
CCA-classificatie geeft OOK dat aan, zeker.
Ik verwacht ook niet dat je de redenen begrijpt, als eenvoudige gebruiker kun je gewoon wat specificaties lezen/zoeken.

Voor mij kun je een YTZ7s kopen en een sleepwagen bellen. Ik heb betere dingen te doen dan met noobs over gegevensbladen te discussiëren(y)

Mijn 400cc crossmotor werd geleverd met een YTZ7S en op basis van mijn ervaring met die toepassing zou ik me niet warm en knus voelen als er een in mijn AT zou zitten. Onder optimale omstandigheden was het prima. Als de omstandigheden uitdagend werden, niet zozeer.

Lithiumbatterijen moeten opwarmen bij koude temperaturen voordat ze worden gebruikt. Ik zet mijn contact aan, doe alle spullen aan, zet de communicatie aan, enz., en na 40 seconden tot een minuut start hij alsof het 70 graden is in plaats van 20 graden Fahrenheit. Ik rijd regelmatig bij temperaturen onder de -6 graden met verwarmde kleding aangesloten en de standaard batterij is prima. Het verschijnen van langzaam starten en “gebrek aan startvermogen” is een procedurele kwestie.

Lithiumbatterijen moeten opwarmen bij koude temperaturen voordat ze worden gebruikt. Ik zet mijn contact aan, doe alle spullen aan, zet de communicatie aan, enz., en na 40 seconden tot een minuut start hij alsof het 70 graden is in plaats van 20 graden Fahrenheit. Ik rijd regelmatig bij temperaturen onder de 20 graden met verwarmde kleding aangesloten en de standaardaccu is prima. Het langzaam starten en het "gebrek aan startvermogen" is een procedurele kwestie.
Interessant - dat ga ik proberen, want ik heb gemerkt dat als ik een paar weken niet met de motor heb gereden bij koud weer, hij langzaam start.
Mike

De meest geloofwaardige lithium-gebaseerde batterijen voor voertuigtoepassingen bevatten een ingebouwd Battery Management System (BMS). De taak hiervan omvat het beschermen van de cellen tegen over- en onderspanningscondities. Dit staat los van het oplaadsysteem van het voertuig.

Welkom op het forum @rphansberry.

Voel je vrij om jezelf voor te stellen in het gedeelte Nieuwe leden introducties van het forum.
Ik zat net een ander nieuwsartikel te bekijken over een lithiumbatterijbrand en het triggerde wat leeswerk. Ik ben blij dat @DoubleThumper de term "geloofwaardige lithium-gebaseerde batterijen" gebruikte met behulp van beschermingssystemen, omdat het erop lijkt dat sommige batterijen het misschien niet hebben. Ik zou nog steeds voorzichtig zijn met deze verschuiving weg van standaard onderdelen.

Vergelijking van Eliiy Power's (lithium) HYY110 en Yuasa's (loodzuur AGM) YTZ7S batterijen. Het lijkt me dat alle voordelen voor de lithiumbatterij mythen zijn en gecreëerd moeten worden door een toegewijd verkoopteam, fabrikanten en leveranciers waar de behoefte er eigenlijk niet is, enkele voorbeelden:

Lichtgewicht - De HY110 weegt 1,4 kg versus de YTZ7S van 2,1 kg, de werkelijke gewichtsbesparing is een onbeduidende 700 g, wat minder is dan een Dickinson & Morris XL Melton Mowbray varkenspastei!

Kleiner formaat - De HY110 van 112 x 70 x 110 = 8.624 cc, wat 319 cc groter is dan de YTZ7S van 113 x 70 x 105 = 8.305 cc

Hogere startstroom - Hoe wordt de geclaimde extra stroom gemeten, misschien CCA per gewicht? De HY110 heeft een geclaimde rating van 120 Cold Cranking Amps (CCA) versus de YTZ7S die is beoordeeld en getest volgens Europese normen (EN) op 130 CCA.

Lage zelfontlading - Indien waar, vermoed ik dat het onbeduidend zou zijn en in ieder geval alleen van toepassing zou zijn op een losgekoppelde batterij, met de batterij op de motorfiets zal de ontlaadsnelheid grotendeels worden bepaald door de stand-bystroom, wat betekent dat de 6,0 Ah HY110 sneller ontlaadt dan de 6,3 Ah YTZ7S, maar het is marginaal en zal waarschijnlijk variëren van batterij tot batterij, afhankelijk van het laadniveau van de batterij en de algehele conditie.

Snellere oplaadtijden - Een 3A-oplader laadt een 6 Ah-batterij in 2 uur volledig op (6 Ah/3A=2 uur), daarom duurt het bij 6,3 Ah 6 minuten langer voor de YTZ7S, hoewel ik alleen aanbeveel om een batterij in een noodsituatie snel op te laden, beter is het om een geschikte motorspecifieke <1A batterij-onderhoudslader te gebruiken.

Kosten - De vergelijkingen lijken meestal ÂŁ's (of $'s) te zijn door geclaimde loodzuurbatterijstoringen versus de verwachte levensduur van lithiumbatterijen. De kennisbank hier en op andere motorforums suggereert dat die cijfers grof zijn gemanipuleerd om de lithiumbatterij te bevoordelen. Merk ook op dat de lithiumbatterijfabrikanten geen garanties of waarborgen bieden die verder gaan dan wat de loodzuurbatterijfabrikanten bieden en de vraag is waarom?

Geen interne vloeistoffen om te morsen - Dit is waar bij het vergelijken met een overstroomde natte cel loodzuurbatterij, maar de YTZ7S is een Absorbed Glass Matt (AGM) batterij, al het zuur is geabsorbeerd en de batterij is levenslang verzegeld. Er is geen risico op morsen bij normaal gebruik, wat ook betekent dat loodzuur AGM-batterijen ook in verschillende hoeken kunnen worden gemonteerd.

Vergelijking van Eliiy Power's (lithium) HYY110 en Yuasa's (loodzuur AGM) YTZ7S batterijen. Het lijkt mij dat alle voordelen van de lithium batterij mythen zijn en gecreëerd door een toegewijd verkoopteam, fabrikanten en leveranciers waar de behoefte er eigenlijk niet is, enkele voorbeelden:
Misschien in deze toepassing, maar zeker niet allemaal. Mijn 2017 AT specificeert een YTZ14S, en mijn Antigravity lithium equivalent bespaarde ongeveer 6 pond ten opzichte van de OEM Yuasa. Hetzelfde verhaal met mijn DRZ, ongeveer 5 lb gewichtsbesparing. De prestaties zijn net zo goed geweest als geadverteerd, met name met de DRZ. En vergeleken met generieke aftermarket batterijen... nou, de meeste daarvan zijn waardeloos en ik verspil er mijn tijd niet aan. Het is mijn ervaring dat in de praktijk de voordelen ten opzichte van AGM voldoende zijn om het prijsverschil te rechtvaardigen.

• Like
Reactions: irsh
Als dat voor u werkte... hoewel erop gewezen moet worden dat ondanks de bewering van Antigravity dat hun 10 Ah (PbEq) ATZ10-RS een directe vervanging is voor Yuasa's YTZ10S, YTZ12S en YTZ14S bij 10 Ah (PbEq), de ATZ10-RS een beetje onder capaciteit zit als een directe vervanging voor de 11,6 Ah YTZ12S en de 11,8 Ah YTZ14S. Maar aangezien die capaciteit meestal alleen nodig is om accessoires van stroom te voorzien, is het waarschijnlijk van weinig belang, aangezien de motor meestal draait en het laadsysteem de batterij oplaadt. Tenzij u natuurlijk een lange winterrit maakt met verwarmde handvatten, verwarmde kleding en extra verlichting, in welk geval het best wel eens een lege batterij kan worden.

Als dat voor u werkte... hoewel erop moet worden gewezen dat ondanks de bewering van Antigravity dat hun 10 Ah (PbEq) ATZ10-RS een directe vervanging is voor Yuasa's YTZ10S, YTZ12S en YTZ14S bij 10 Ah (PbEq) de ATZ10-RS iets onder capaciteit is als een directe vervanging voor de 11,6 Ah YTZ12S en de 11,8 Ah YTZ14S. Aangezien die capaciteit echter meestal alleen nodig is om accessoires van stroom te voorzien, is dit waarschijnlijk van weinig belang, aangezien de motor grotendeels zal draaien en het laadsysteem de batterij zal bijvullen. Tenzij u natuurlijk een lange winterrit maakt met verwarmde handvatten, verwarmde kleding en extra verlichting, in welk geval het best wel eens een lege batterij kan worden.

Ook het vermelden waard is de startprestatie waarbij Antigravity hun ATZ10-RS test en beoordeelt op 360 Cranking Amps (CA) en de Yuasa's worden getest en beoordeeld op 230 Cold Cranking Amps (CCA). Bij het vergelijken van batterijspecificaties is het onjuist om CA te vergelijken met CCA, omdat CA worden getest en beoordeeld bij 0°C (32°F) en CCA worden getest en beoordeeld bij -18°C (0°F) en, zoals we allemaal weten, hoe kouder het wordt, hoe meer een batterij moeite zal hebben om te leveren wat er op de doos staat.
Ik ben het eens met alles wat je hier hebt gezegd. Ik heb nog niet gereden met al mijn verwarmde spullen op hoog en ik heb ook nog geen extra verlichting, maar ik heb net een reis van 5 dagen naar Utah voltooid, waar ik meestal 8 uur per dag op de motor zat, met veel stops en starts, en meestal met mijn Oxford verwarmde handvatten en Warm & Safe jas op hoog, en het enige "probleem" dat ik had, was merkbaar langzamer starten bij de eerste start van de dag toen het 40*F was. Ik heb ook Warm & Safe verwarmde handschoenen en ik heb net een set Baja Designs mistlampen besteld, dus binnenkort zal ik de belasting van de batterij aanzienlijk verhogen. Ik verwacht geen problemen, maar als ik problemen heb, zal ik zeker verslag uitbrengen. Oh, ik had ook mijn TomTom Rider 550 en mijn iPhone de hele tijd aangesloten, hoewel dat samen niet veel belasting is.

Vanaf 2024 geen HY110 meer

Goede info!!!. Zijn de batterijspecificaties beter?
Ik weet niet zeker of de batterijspecificaties beter zijn, ze lijken voor mij ongeveer hetzelfde te zijn...

Eliiy Power HY110 12v, 6Ah, 72Wh
Shyrich HJ13L-FPZ 12v, 6Ah, 72Wh

Ik merkte wel dat de Eliiy Power HY110 naar verluidt is beoordeeld op 120CCA en de Skyrich HJ13L-FPZ naar verluidt is beoordeeld op 420CCA, maar ik ben erg sceptisch als CCA-waarden worden geciteerd voor lithiumbatterijen, omdat de CCA-waarde specifiek is voor loodzuurbatterijen en het testen van ontlading, herstel en opladen tot -18°C omvat. Lithiumbatterijen worden normaal gesproken CA-geclassificeerd, wat betekent dat ze zijn getest tot 0°C (32°F). Een punt van zorg dat ik hier heb, is dat het advies van de industrie de neiging heeft om lithiumbatterijen niet op te laden bij omgevingstemperaturen onder 0°C (32°F), maar is dat niet precies wat er gebeurt elke keer dat de motor wordt gestart en draait bij temperaturen onder 0°C (32°F) wanneer het laadsysteem de batterij oplaadt?

Een andere zorg die ik heb, is dat ik heb gemerkt dat sommige specificaties van lithiumbatterijen worden weergegeven als 'Loodzuur Equivalent (EQPb)' bij het citeren van de grote getallen, is dat de waarheid of trekken de marketingmensen ons voor de gek? Ongetwijfeld zullen alle Tom, Dick en Harriett nu meedoen met hoe goed hun lithiumbatterijen zijn en daar heb ik geen bezwaar tegen, ik wil gewoon weten wat de echte getallen zijn voor een eerlijke en zinvolle vergelijking. Als iemand dat kan uitleggen en hun bronnen kan laten zien, zullen ik, wij, Tom, Dick en Harriette er allemaal meer kennis van hebben.

In de tussentijd ben ik meer dan blij om AGM-loodzuurbatterijen in al mijn voertuigen te hebben geprobeerd en getest.

Ik had extra verlichting rechtstreeks op mijn accu aangesloten en liet die een paar maanden na het ophalen van mijn 2018-model aanstaan. Dat maakte de accu natuurlijk kapot. Ik probeerde het bij Honda, maar ik was niet bereid om $600 te betalen voor een accu (begin/midden 2019). Ik ging naar Batteries and Bulbs met mijn oude accu en ze hadden hun generieke versie (AGM) in de juiste maat voor minder dan $100. Ik kocht hem, stopte hem in mijn motor en reed ermee rond tot ik hem kapot maakte door de verlichting weer aan te laten staan. Ik verving hem door dezelfde accu en die zat in mijn motor tot ongeveer 2-3 maanden geleden, toen hij er gewoon mee ophield en de motor niet meer kon starten. Ondanks dat ik hem had opgeladen en hij als opgeladen aangaf.

Ik ging er nog een halen bij B&B, maar vroeg of ze een lithium-accu hadden. Dat bleek zo te zijn, en die kostte ook net geen $100, dus die zit sindsdien in mijn motor.
Ik ben in de tussentijd aan mijn rug geopereerd, dus de motor heeft stilgestaan, en omdat het kouder werd, startte hij niet. Ik haalde hem eruit, laadde hem op en geen problemen.

Ik moet erbij zeggen dat ik de accu niet "opwarm" door de ontsteking aan te zetten en te wachten voordat ik start. Ik heb de neiging om hem binnen een paar seconden na het aanzetten van de ontsteking te starten, dus dat moet ik in mijn startprocedure implementeren. Ik woon in een appartementencomplex en hoewel er een parkeergarage is, is mijn parkeerplaats vlakbij de bovenste verdieping, dus mijn motor staat meer bloot aan de elementen dan wanneer ik een of twee verdiepingen lager zou staan. Ik heb gemerkt dat hij bij koud weer meer moeite heeft met starten dan wanneer het weer aangenamer is.

Kortom. Ik heb mijn 2018 Africa Twin sinds april 2019. Ongeveer juni/juli 2019 heb ik die accu vervangen door een AGM-accu en die zit sindsdien in de motor tot voor kort. Het gebruik van een AGM-accu van de juiste maat en capaciteit mag geen problemen opleveren voor iedereen die hetzelfde overweegt.

Uw kilometerstand kan variëren.

Discussion starter · #58 ·
Veel interessante antwoorden hier en op een andere, bijna identieke thread die ik een paar jaar geleden vond. Veel mensen hebben gezegd dat er alternatieve merken lithiumbatterijen zijn voor veel minder geld dan de aanbevolen batterij, andere mensen hebben de grootte van de accubak op verschillende jaarmodellen van motoren genoemd, en er is onenigheid geweest over hoe je een AGM-capaciteit kunt evalueren ten opzichte van een lithiumbatterij, maar ik kan niet zien dat iemand die mogelijk kennis heeft van laadsystemen of de elektra van Honda Africa Twins (in dit geval 2019) de vraag heeft kunnen beantwoorden "zal het plaatsen van een AGM-accu op een motorfiets waarop de fabrikanten een lithiumaccu installeren en aanbevelen, schade toebrengen aan de motorfiets / het laadsysteem / de bedrading, enz.?" Ik zou graag een AGM willen gebruiken om mijn eigen redenen, die ik niet zal toelichten uit angst voor antwoorden op alles behalve de gestelde vraag, maar als iemand de vraag kan beantwoorden, zou ik dankbaar zijn.

Op voertuigen gebaseerde LiFePO4-batterijen zijn ontworpen met die toepassing in gedachten, waarbij velen loodgebaseerde batterijen vervangen.
Goede kwaliteit LiFePO4-batterijen hebben ingebouwde batterijbeheersystemen voor het beheer van laden en ontladen. Zo ja, dan zal de fiets, ... of correcter ..., de gebruiker van de fiets waarschijnlijk de LiFePO4 nadelig beĂŻnvloeden in plaats van dat deze de fiets beĂŻnvloedt. Voorbeeld: De LiFePO4 gaat in de beschermingsmodus en schakelt uit - wat er typisch uitziet als een lege batterij.

Veel interessante antwoorden hier en op een andere, bijna identieke thread die ik een paar jaar geleden vond. Veel mensen hebben gezegd dat er alternatieve merken lithiumbatterijen zijn voor veel minder geld dan de aanbevolen batterij, andere mensen hebben de grootte van de batterijbox op verschillende jaarmotoren genoemd, en er zijn meningsverschillen geweest over hoe je een AGM-capaciteit kunt evalueren ten opzichte van een lithiumbatterij, maar ik kan niet zien dat iemand die mogelijk kennis heeft van laadsystemen of de elektra van Honda Africa Twins (in dit geval 2019) de vraag heeft kunnen beantwoorden "zal het plaatsen van een AGM-accu op een motorfiets waarop de fabrikanten een lithiumaccu installeren en aanbevelen, schade toebrengen aan de motorfiets / het laadsysteem / de bedrading, enz.?"
Ik zou graag een AGM willen gebruiken om mijn eigen redenen die ik niet zal noemen uit angst voor antwoorden op alles behalve de gestelde vraag, maar als iemand de vraag kan beantwoorden, zou ik dankbaar zijn.
Nee. (y)

• Like
Reactions: Jag
41 - 60 of 97 Posts